Uddannelse i IT er klemt af Økonomi og kortsigtede holdninger...
At udannelse mangler fokus og nedprioriteres i al almindelighed i transportbranchen viser nylig offentliggjort undersøgelse fra ATL.
Blandt de små virksomheder mener kun 10 procent, at emnet er vigtigt. Forholder det sig anderledes når vi ser specifikt på IT uddannelsesområdet?
Alle har de bedste intentioner...Ved indførelse af et nyt IT-system har brugeruddannelse altid meget høj prioritet for brugerne - mindst en af brugerne kan altid nævne eksempler på områder i nuværende IT-system, som ikke bruges på grund af manglende uddannelse. Både brugerne og vognmanden er altid enige om, at det ikke kan betale sig at købe nyt system, hvis ikke man ved hvordan det skal bruges. Alt imens sidder IT leverandøren og nikker, fordi han også ved, at der skal uddannelse til for, at kunden bliver tilfreds med den nye IT-løsning. Brugerne og IT-leverandøren efterlades med det indtryk, at vognmanden vil investere i uddannelse, men vil han nu også det?
Parterne bliver enige...
IT-sælgeren har naturligvis afsat tid af til uddannelse, i værste tilfælde et antal faste dage og i bedste fald et budgetteret antal dage sat i forhold til organisationens uddannelsesniveau, som for det meste ikke er blevet afstemt inden.
I den endelige forhandling nævner vognmanden i mange tilfælde, at det ikke kan passe, at det nye system kræver så meget uddannelse, og at der enten skal findes et andet og mere brugervenligt system, eller også må der kunne findes en fast pris på udannelse.
Parterne bliver enige om at gå i gang, selv om der efter begge parters opfattelse er områder, som ikke er klart nok afstemt.
Projektet...Uddannelse kommer som regel først frem i lyset når brancheløsningen er blevet tilpasset med de ønskede programmeringer, og det er tid til, at kunden skal teste systemet. Sjovt nok kommer det altid som en overraskelse for IT-leverandøren, at brugerne skal uddannes før de kan teste. Der søges presset nogle "undervisningstimer/dage" ind for, at tidsplanen ikke skal skride. På grund af manglende projektstyring og planlægning bliver uddannelsen mangelfuld og sporadisk. Endvidere undervises der ofte i et halvfærdigt program, som gør, at brugeren mange gange, dels mister motivationen og dels troen på IT-leverandøren og IT-løsningen.
I drift...Systemet bliver sat i drift med nogen forsinkelse og med et overskredet budget. Pga. af nogle udbetalte regninger afholdes statusmøde med IT-leverandøren og de sidste økonomiske ting bliver aftalt på plads. Da projektet er blevet 25-50 pct. dyrere end aftalt, udsættes uddannelsen på ubestemt tid.
Hvad er det der går galt?Det nemmeste er selvfølgeligt at pege på, at IT-leverandøren ikke gør sit arbejde godt nok. Jeg ser nu mere, at både brugeren, vognmanden og IT-leverandøren skal ændre holdning til uddannelse radikalt. En sådan proces tager tid, men vil være eneste vej efter min opfattelse for alle parter for at bevare de transportvirksomheder, vi har i dag.
Brugeren...Det er min erfaring, at udgangspunktet hos medarbejderne er meget forskelligt, og at der ikke er et tilstrækkeligt højt basisniveau, når vi taler IT-system forståelse. Efter min mening skal der, for det første sættes ind ved at forbedre IT-forretningsforståelses forudsætninger i de grunduddannelser som de ansatte får. For det andet skal der være et meget bedre udbud af efteruddannelse inden for IT-forretningsforståelse, og endelig for det tredje skal brugeren og vognmanden have nogle motiverende aftale-rammer, så begge parter ønsker at investerer, både tid og penge i efteruddannelse.
Vognmanden...Forudsætningerne er meget forskellige blandt vognmænd, men mange har tidligere været chauffør, før de bliver vognmænd. De gør naturligvis, at de ikke selv har den store IT-uddannelse og det skaber desværre mange firkante holdninger i dette felt. Den nuværende vognmandsuddannelse giver ikke efter min opfattelse, de tilstrækkelige rammer for at hæve uddannelsesniveauet som den er i dag. Jeg tror på, at tiden er inde til, at vognmandsuddannelsen skal være en 2-årig grunduddannelse med skiftevis praktik og teori på linie med en speditøruddannelse. Det vil gøre det muligt at højne IT-forretningsforståelsen og mange andre kompetencer. Derudover, vil det alt andet lige bedre forståelse af, at det kan betale sig at investere i uddannelse.
IT-leverandøren...Man skulle jo mene, at de uddannelsesmæssige forudsætninger skulle være helt i top, med de timepriser som IT-branchen i al almindelighed tager i markedet. Desværre, er det ikke tilfældet for alle brancher, da de dygtige IT-folk søger mod de brancher, hvor der tjenes penge.
Desværre, er transportbranchen ikke blandt de mest attraktive brancher. Det gør, at specielt de mindre brancheleverandører har svært ved at finde og bibeholde de rette branchefolk, som besidder de rette kompetencer.
Manglende uddannelses-kompetencer, blandt IT-leverandørens ledelse og organisation kan være en medvirkende årsag til, at der ikke bruges tilstrækkelig med tid til at undersøge organisationens IT-parathed.
Endvidere, er der en kedelig tendens til, at IT-leverandøren slækker på tiden til uddannelse, for at få ordren hjem.
Det igen kan skyldes, at der ikke er råd til at sige nej til en ordre, men også at IT-sælgeren kan være underlagt et urimeligt salgsbudget.
-----