23948sdkhjf

Offroadkørsel med tunge læs kan mærkes på brændstofforbruget

Selv om MANs D20 motor er kendt som en økonomisk motor er den alligevel forslugen ved tung entreprenørkørsel

Selv om MANs D20 motor er kendt som en økonomisk motor er den alligevel forslugen ved tung entreprenørkørsel



Vi har set det tidligere. Uanset mærke så er der ved tung og krævende entreprenørkørsel - ofte med læs begge veje og fuld vogntogsvægt - tale om noget, der virkelig koster på brændstofforbruget.

Vi har denne gang fået forbrugstallene fra en ret ny fireakslet MAN, der tilhører Tyrsted Vognmandsforretning, som ligger syd for Horsens.

Den fireakslede MAN er udstyret med den meget omtalte D20 motor, der har commonrail indsprøjtningssystem.

Det meste af tiden har MAN'en haft en to-akslet kærre tilkoblet, og der har i kontrolperioden været tale om meget hård entreprenørkørsel i vinterføre med læs begge veje.

Jord og sand

I kontrolperioden er der kørt 3958 km og brændstofforbruget er på 2427 liter. Der giver en forbrugsfaktor på 1,6308 - et forbrug på 1,63 km pr. liter. Om forbruget siger vognmand Niels Rasmussen, der er indehaver af Tyrsted Vognmandsforretning: - Med det vi laver, kan vi ikke få mere ud af brændstoffet.

I øvrigt er den nye MAN med D20 motoren forbrugsmæssigt meget tæt på den fireakslede MAN af typen 35.414 med kærre, som vognmand Niels Rasmussen selv kører med.

De to vogne laver meget ofte det samme, så det er nemt at sammenligne.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093