23948sdkhjf

Dieseltyveri stopper på en studs

En lille sikrings-studs kan lægge en stor dæmper på tyvens lyst til og mulighed for at tømme lastbilens brændstoftank, når den er ubevogtet. Würth Danmark har sikringsstudser til de fleste lastbiltanke

En lille sikrings-studs kan lægge en stor dæmper på tyvens lyst til og mulighed for at tømme lastbilens brændstoftank, når den er ubevogtet. Würth Danmark har sikringsstudser til de fleste lastbiltanke



Olie er dyrt, og derfor er diesel-tyverier fra f.eks. parkerede lastbilers tanke er alvorlig omkostning. Men nu lancerer Würth Danmark nu et program af studser, der standser tyvens slange cirka 20 cm nede i tanken.

Kun få lastbiler og køletrailere holder bag lås og slå om natten og selv om tanken med diesel i de fleste tilfælde er sikret med et aflåst tankdæksel, kan en tyv ret hurtigt få den brækket op og med et billigt pumpeaggregat, som kan købes i enhver tømmerhandel, kan tyven i ro og mag på en ubevogtet parkeringsplads stjæle hele lastbilens beholdning af brændstof - og hvis det er tanken til en køletrailers tank, kan det økonomiske tab blive endnu større, hvis kølegodset tager skade på grund af manglende køling.

Würth Danmark kommer nu med en sikringsstuds, der i den ene ende består af en perforeret cylinder, som stikkes gennem dieseltankens påfyldningshul.

Cylinderen er gennemhullet, men lukket i bunden. Det forhindrer tyvens slange i at nå længere end cirka 20 cm ned i tanken, men tillader chaufføren at fylde tanken på normal vis med tankstationernes dieselpistoler.

I den anden ende fastgøres studsen til tanken med tre nitter, der forhindrer eller forsinker et forsøg på at fjerne tyverisikringen.

- Ideen med sikringsstudsen er at gøre adgangen til tankens indhold så besværlig, at tyven enten opgiver eller vælger en anden tank, der er dårligere sikret," siger Allan Fledelius Hansen fra Würth Danmark A/S, hvis program af sikringsstudser passer til ståltanke og består af fire typer til forvogne og to typer til køletrailere.

- Typerne til køletrailere passer på Thermo King og Frigo Carrier med ståltanke, mens typerne til forvognene dækker en lang række modeller af mærkerne Volvo, Renault, Mercedes, Iveco, Scania, DAF og MAN, oplyser Würth.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078