Så svære er sværgodsreglerne
Stor var overraskelsen for en af vognmand Karsten V. Olesens chauffører, da han en dag blev stoppet med en bred last og fik at vide, at han ville blive noteret, fordi han ikke havde overholdt hastighedsbestemmelserne for specialtransporter.
Ifølge særtransportbekendtgørelsen må man ikke køre mere end 45 km i timen med et bredt læs, hvis transporten ikke kan foregå, uden at godset eller vognen kommer til at køre over midterstriben.
Der vare det men, at den vestjyske vognmands chauffør fint holdt sig på højre side af midterstriben med læsset, der blot var 4,00 meter bredt (godset var 3,80 meter bredt).
Men den pågældende landevej er forsynet med en bred kant, med en hvid stribe, hvor cyklisterne kan køre. Ved at lade godset gå ind over den hvide kantlinie i højre side kunne chaufføren uden problemer holde sig på højre side af midterstriben. Transporten blev afviklet uden at genere nogen ? cyklister var der ingen af.
Men den går ikke. Det er afstanden på vognbanen fra midterstriben og ud til den indvendige kant af den højre kantlinie, der tæller. At der måske er halvanden meter asfaltkant i højre side er uden betydning.
Konsekvensen er, at chaufføren står til en betinget frakendelse af kørekortet. Han har kørt 60 km i timen, hvor han kun måtte køre 45, mener den pågældende politiassistent.
Desuden er der bødeforlæg til både chaufføren og vognmanden. Nu opfordrer vognmand Karsten Olesen, Skjern, alle vognmænd og chauffører, som udfører transport af brede emner til altid at holde stille og måle vognbanen op, når de kommer ind på en ny vej, så de kan køre med den korrekte hastighed.
Hvorfor kun 45Ugen efter at chaufføren var blevet standset for denne forseelse, blev han med et lige så bredt læs standset af en anden politibetjent. Den pågældende betjent kunne på diagram-arkene se, at der over en lang periode var blevet kørt med 45 km i timen. Han spurgte undrende chaufføren: Hvorfor kører du ikke engang det du må?
Der er altså andre end vognmænd og chauffører, der ikke kender reglernes finere detaljer.
Chaufføren lod dog den pågældende politiassistent forblive i uvidenhed om, hvorfor han havde kørt med nedsat hastighed.
Vognmand Karsten Olesen siger til Danmarks Transport-Tidende, at han sagtens kan forstå, at det nærmest er umuligt at skaffe chauffører til specialtransporter.
- Nu får en dommer dog lov til at kigge nærmere på sagen, siger vognmanden fra Skjern.
Sagen viser, hvor let man trods omhu kan komme i klemme i regeljunglen.
-----