Volvo fører igen på Power
Power-konkurrencen mellem lastbilproducenterne fortsætter i det uendelige.
Det er kun knap tre år siden, at Volvo satte ny rekord med introduktionen af topmodellen FH16 i en Euro3 version, hvor den kraftigste motor passerede 600 hk grænsen.
Helt nøjagtigt har den nuværende 16 liters motor i kraftigste version en ydelse på 610 hk og et drejningsmoment på 2800 NM.
Sidste efterår introducerede Scania så en ny EURO4 version af den kendte 16 liters V8 motor - i en endnu kraftigere udgave. Med en topydelse på 620 hk og et drejningsmoment på 3000 NM erobrede King of the Road titlen tilbage
Sidste år viste Volvo sin nye 13 liters motor, der opfylder de kommende miljøkrav EURO4 og EURO5, så man har dækket behovet ind for de mellemstore lastvognsmotorer med effekt op til 520 hk.
Nu er tiden så inde til at vise den nye supermotor. Og der er virkelig tale om en supermotor: Den nye udgave af den sekscylindrede rækkemotor har en ydelse på 660 hk og et drejningsmoment på ikke mindre end 3100 NM.
Desuden introduceres en light-udgave med en ydelse på 580 hk / 2800 Nm.
Det skal her indskydes, at den tyske lastvognsproducent MAN i en del år har kunnet levere en ti-cylindret EURO3 motor, der har en ydelse på 660 hk, men hvor drejningsmomentet dog er begrænset til 2700 NM.
Volvos nye version af 16 liters motoren er den første, der rigtigt går over 3000 NM-grænsen.
SværgodsFra Volvos side fremhæves det, at 90 procent af drejningsmomentet er til stede inden for to sekunder. Så der er tale om en motor, der giver mulighed for at kunne holde høje gennemsnitshastigheder med tunge vogntogsvægte.
Motoren vil uden tvivl komme til sin ret ved tunge sværgodstransporter og tømmertransporter.
Den dieseldrevne 6-cylindrede rækkemotor på 16,1 liter har et helt nyt topstykke i fuld længde, overliggende knastaksel, fire ventiler pr. cylinder og elektronisk styrede enhedsinjektorer.
Motoren er udstyret med en ny turbo samt ladeluftkøler. Og så har den et lavt støjniveau, hvilket reducerer behovet for varmeøgende lydisolering.
Transmissionen er placeret bagerst på motoren, hvilket giver en kompakt og lydløs konstruktion, der sparer vægt.
Den nye udgave opfylder EURO4 normen ved hjælp af en SCR-katalysator, som kræver påfyldning af produktet AdBlue.
Ikke blot ny motorDen europæiske chef for Volvo lastvogne Roar Isaksen siger i forbindelse med introduktionen: - Med den nye Volvo FH16 øger vi forspringet i prestigesegmentet. Her kombinerer vi den højeste ydelse med intelligent udnyttelse af ressourcer, økonomi, komfort og sikkerhed.
Det handler nemlig ikke blot om en ny og meget potent motor. Volvo-koncernen har også formået at få I-shiftgearkassen til at spille med.
Indtil den nye 13 liters motor blev introduceret sidste år, sluttede I-shiftgearkassen i lastvognsprogrammet ved 44 ton vogntogsvægt og var forbeholdt ni og tolv liters motorerne, mens dem, der kører FH16, må nøjes med en manuel betjent gearkasse.
I-shiftgearkassen er nu standardudstyr på den nye topversion med 660 hk motor. Ligeledes har Volvo udviklet en ny og kraftigere udgave af VEB-motorbremsen, der har en effekt på 425 kW.
Til at overføre de mange kræfter til vejbanen findes der er rigt udvalg af bagaksler, som omfatter både enkeltdrivaksler og tandembogier med enkeltudveksling eller med navreduktion.
Opdaterede bremserVolvo har benyttet lejligheden til at opdatere bremsesystemet, der er et EBSs-sytem kombineret med skivebremser.
I den opdaterede version er der også Hil Start Aid, der er en uvurderlig hjælp, når man skal sætte i gang på skrånende terræn. Bremsesystemet er i indgreb ved starten og løsnes automatisk, når motoren afgiver tilstrækkeligt moment.
FH16 er bygget til at opfylde fremtidens krav ? længere køretøjs-kombinationer med højere totalvægte ? og passer særdeles godt til det europæiske modulvogntogssystem med 25,25 meters totallængde og 60 ton vogntogsvægt.
Let ændret frontdesign
Udvendig kan man kende den nye udgave på en lidt ændret front, der har et mere markant udtryk.
Nederst er der nu en sammenhængende kølergrill, der ud over det designmæssige også har den fordel, at der kan komme mere luft til køleren.
Som en rent designmæssig fornyelse, har Volvo designet et nyt Globetrotterskilt med jordkloden.
Salget af den nye FH16serie påbegyndtes allerede i uge fem, og produktionen starter i uge 17.
-----