IL-76 i ny, støjsvag udgave
Der er i alt bygget ca. 960 fly af typen IL-76 i en række forskellige versioner. Oprindelig skabt til brug for det sovjetiske militærs operationer har det evnen til at operere stort set overalt, hvor der bare er noget i retning af en petanque-bane: Flyet start og lander med sine godt 40 tons på korte baner af enhver beskaffenhed, og det er helt uafhængigt at lufthavnsudstyr i form af lastegrej, kraner og så videre. Det har nemlig selv en indbygget kran med, der kan få gods både af og på i en ruf.
Det gav senere flyet en vigtig rolle i de store internationale nødhjælpsoperationer. Ved katastrofer i Afrika eller Asien var IL-76 i stand til at komme tæt på katastrofestedet uanset lokal infrastruktur. Og bemandet med djærve, frygtløse ? nogle vil sige: Dumdristige - russiske piloter kunne IL-76 altid komme frem.
StøjkraveneSå i år 2000 kom de strenge EU-krav til støj i lufthavne, og derefter måtte flyet nok flyve fra eksempelvis Billund til et katastrofested i Afrika. Det måtte bare ikke bringe kommercielt gods med ind. Og det betød et så afgørende knæk for operationens økonomi, at IL-76 ikke længere var rentabel ? skønt fortsat det stort set eneste fly, der altid kunne nå frem.
Nu har 1. fly af en ny model, IL-76TD-90VD fået det blå stempel af ICAO, i form af ICAO CHAPTER 4 NOISE CERTIFICATE. Det betyder, at flyet nu i den nyeste version atter må flyve overalt i verden uden begrænsninger.
Sammen med et søsterskib er dette første nye IL-76 fly bestilt af det russiske selskab Volga-Dnepr, og det har fået nye, støjsvage motorer, ny instrumentering og forbedret aerodynamik.
Måske i BillundDer er i alt bygget godt 960 IL-76, og nu altså herunder to fly, der fint klarer alle snærende restriktioner. Med lidt held får vi måske ét af dem at se i Billund.
Men ? mon ikke andre selskaber ser lyset og bestiller tilsvarende nye IL-76? Der er et kæmpemarked, der bare venter på at få IL-76 tilbage i den nye form..
-----