Indisk krydderi vil genrejse konkursramt luftfartsselskab
SWE FLY startede op meget ambitiøst med flyvninger mellem UK og Lahore i Pakistan via Stockholm fra den 19. maj, 2005. Forud gik en del år, hvor selskabet mere ydmygt fløj en række svenske indenrigsruter med små fly.
Dette eventyr landede brat den 2. september, 2005, hvor selskabet måtte standse alle aktiviteter på grund af manglende evne til at svare en voksende gæld til mange sider. Selskabets Boeing 767 fly og tre Fokker 50 fly blev leveret tilbage til leasingselskaberne, og det tunge arbejde startede med, at boet blev udredet ved en svensk advokats mellemkomst.
Det kunne så være afslutningen på dén affære.
SpiceJetMen det viser sig ikke (nødvendigvis) at være tilfældet: Det indiske lavprisselskab SpiceJet henvendte sig til advokaten med en plan. SpiceJet er villig til at investere ikke mindre end en million US dollars i et fifty-fifty joint-venture med et genrejst SWE FLY!
Dette joint-venture skal etablere flyvninger mellem Indien via Stockholm til England, USA og Canada. Men planen har naturligvis en række forudsætninger.
Først skulle SWE FLY?s kreditorer inden den 28. november sige ja til et tilbud fra SWE FLY?s konkursbo om en nedskrivning til 10 procent af deres tilgodehavender ved selskabet. Det gjorde de!
Dernæst skal de svenske luftfartsmyndigheder acceptere, at SWE FLY bevarer sit AOC, der er det dokument, der giver ret til at drive luftfart. Og de indiske og svenske luftfartsmyndigheder skal godkende de fornødne trafikrettigheder til at drive den ønskede trafik med et nyt svensk/indisk joint-venture.
Disse sidste forudsætninger er endnu ikke formelt indfriet. Men den svenske advokat melder, at projektet fortsat kører mod ?grønt lys?, og at de respektive myndigheder mundtligt har tilkendegivet, at man vil udstede de ønskede papirer.
Det venter man så på. Men advokaten forventer, at en endelig afgørelse vil være i hus inden for et par måneder ? og at det ender positivt.
GenfødtHolder det vand, får Skandinavien et nyt, spændende rejsetilbud til en givetvis konkurrencedygtig pris. Da SWE FLY opererede sine flyvninger til Pakistan, var Fokker 50 fly indsat blandt andet på føderuter til København for at tilkoble det danske marked. Det vil givetvis også blive tilfældet med de påtænkte nye ruter til Indien, USA og Canada.
Og SWE FLY var ikke kun til passagertrafik; selskabet skrev kontrakt med daværende Maersk Air Cargo om GSA-tjenester på alle destinationer.
Så et nyt, genfødt selskab vil sandsynligvis også fra starten have øje for luftfragten.
-----