Aldrende Maverick
Ford Maverick er en amerikansk firehjulstrækker på godt og ondt. Fords lille SUV har alle de dyder, man bør forvente, når man køber en bil til kørsel på asfalt og ude mellem urterne. En velfungerende og robust drivlinie, ditto undervogn, pæne køreegenskaber off og især on road, samt en komfort uden antydning af traktor.
Ser man bort fra det ?europæiske handicap?, at Ford Maverick kun leveres med benzinmotorer, så er drivlinien skam glimrende. I testbilen rakte V6?erens kræfter rigeligt til både vintervåd motorvej og snedækket forhindringsbane. Topmodellen leveres kun med automatgear, der sammen med computerfordelt trækkræft sørger for optimal fordeling af trækkraften. Automatgearet er prioriteret amerikansk. Det vil sige, at komforten er sat over spændstigheden.
Så mens mange konkurrenter har programmeret computeren og gearskiftet til at vågne op, når speederen masseres brutalt, så tager Maverick lige et par sekunder ekstra, før der sker noget. V6?eren knokler dog med nogen succes for vække det sindige gearskifte og leverer i øvrigt smuk motorlyd, når den presses. Ellers hører man ikke meget til motoren.
Til gengæld ses den på benzinregningen.
Køreegenskaberne er også vægtet til komfort, uden der dog er gået vat i undervognen. Servostyringen virker en anelse tung, men er præcis og har kun en svag tendens til understyring i skarpe kurver.
LuksusKabinen er indrettet i en lidt besynderlig blanding af luksus-design og meget robust arbejdsbil. Det virker nærmest som om man har lånt komponenter for flere forskellige Ford-modeller fra Mondeo til Transit Connect. Alt sammen bundet sammen under bløde polstrede former.
Men selv om Maverick ikke risikerer at vinde designpriser for kabinen, så virker det. Betjening og ergonomi er i orden ? med enkelte undtagelser.
De behagelige lædersæder med elektrisk indstilling kan opvarmes. Betjeningen af begge sidder på ydersiden af sædet, og mens det sagtens går at indstille sædet med åben bildør, så er der kun lige nøjagtig fingerplads til, at man kan famle sig frem til tænde for sædevarmen, hvis man bliver kold i enden.
Endelig skal det nævnes, at pladsen ikke ligefrem er rigelig. En bred centerkonsol kombineret med en høj og bred gearkasse betyder, at Maverick mere er noget, man ifører sig end noget, man stiger ind i.
Udstyrslisten er absolut rimelig, med alle de bekvemmeligheder, man forventer i en moderne personbil. Her skal blot nævnes ratbetjent radio og fartpilot. På sikkerhedssiden er der naturligvis airbag i front og sider til både fører og passager, samt gardin airbag i begge sider. ABS-bremserne er suppleret med elektronisk distribution af bremsekræfterne med bremseassistent.
Ombygget til dansk varebil byder Maverick Van på en fleksibel terrænvan til persontransport med mere. Varerummet er regulært opbygget, bagklappen er tophængslet og adgangen fra sidedørene er hverken værre eller bedre end man må forvente i klassen.
Samlet set er Ford Maverick absolut en fornuftig bil. Ikke mindst til en gulpladepris, der starter ved 175.486 kr. (inkl. 30% afgift ekskl. moms). Den fine V6 lyd koster 40.000 ekstra.
-----