Kræfter klæder Daily Agile
Transport-Tidende testede for nyligt Iveco Daily med den automatiserede gearkasse, som Iveco kalder ?Agile?. Nu har vi gentaget forsøget men i en Daily med flere heste og en pæn sjat ekstra drejningsmoment.
Hestekræfter klæder næsten uden undtagelse ethvert køretøj. Det gælder naturligvis også varebiler som Iveco Daily, der ofte skal trække en skiftende belastning.
Men når chaufføren skal overlade gearskiftet til en computer, så kræver det naturligvis, at kræfterne forvaltes fornuftigt.
Den første Daily Agile, som Transport-Tidende afprøvede på danske veje ? en 35S12 med en 2,3 liters commonrail dieselmotor på 116 hk og et drejningsmoment på 270 Nm ? beviste, at Ivecos automatiske gearskifte var modent til hverdagsbrug. Kun et par gange i løbet af testugen, viste gearskifterobotten tegn på tøven ? et helt acceptabelt resultat, sammenlignet med tilsvarende løsninger i andre vans.
Den stærkeste version af Ivecos 2,3 liters dieselmotor yder 136 hk og et drejningsmoment på 320 Nm. Testkørslen af denne version, bød også på et par eksempler på tøven, når der skulle geares op. Men gearskifterobotten var mærkbart hurtigere på aftrækkeren, og man fik som chauffør fuld valuta for de ekstra arbejds-øg under motorhjelmen.
De fleste danske Daily-brugere vil sagtens kunne klare sig med en af de to mindre motorvarianter af 2,3 liters motoren, som Iveco markedsfører på Daily.
Men de fleste chauffører vil formentlig sætte pris på de ekstra kræfter i topversionen ? især når lastevenen er udnyttet maksimalt.
Sparer brændstofFidusen ved det automatiserede gearskifte, der koster små 15.000 kroner ekstra før moms, er ikke kun, at chaufføren sparer kræfter og opmærksomhed til gavn for trafiksikkerheden. Gearskifterobotten er nemlig programmeret til at spare på brændstoffet, når der geares op og ned mellem de seks fremadgående gear.
Er der brug for ?frisk kørsel?, så opdager computeren det omgående og lukker op for brændstof og luft i rigelige mængder. Men generelt prioriteres brændstoføkonomi over ydelse. Det giver ? i modsætning til et automatgear, der koster ekstra brændstof ? typisk en besparelse på mellem 5 og 13 procent ? afhængigt af bilmærke og modelvarianter.
Gearskifterobottens lidt ?bedstefaragtige? manerer betyder også færre tæv til drivlinien, hvilket sparer serviceomkostninger.
Det skal naturligvis holdes op mod de ekstra serviceomkostninger, der eventuelt følger med vedligeholdelsen af selve gearskifterobotten og den tilhørende computer.
Agile-gearskiftet kan også anvendes manuelt, som en sekventielt gearskifte. Men det vil de fleste brugere sjældent føle behov for.
Sammen med introduktionen af nye motorer sidste år og en række mindre forbedringer, så bidrager det automatiserede gearskifte til at gøre Daily til en tidssvarende varebil i den tunge ende.
Samtidig bør Iveco Danmark roses for at have gjort ESP til standard på det danske marked.
-----