Særtransporter med særlige problemer
Selv om der er mange uløste forhold i forbindelse med den nye særtransportbekendtgørelse forløb årsmødet i Odense forleden i DTL-erfagruppen Kran Blok Erfa årsmøde i Odense i en afslappet atmosfære
Der er næppe tvivl om, at det er fortolkningerne af forskellige detaljer i særtransportbekendtgørelsen - og ikke mindst sanktionerne ved fejl og overtrædelser af reglerne - der giver de største problemer. Ved kontrollerne er det ikke blot chauffører og vognmænd, der mangler viden. Ofte oplever man, at de udøvende myndigheder ikke helt er hjemme i reglerne. Tilsvarende er det stadig et problem at få blokvognene synet rigtigt. Når en blokvogn, der ikke synet rigtigt, bliver stoppet på vejen, er det vognmanden, som står med problemet. Og det på trods af, at vognmandsvirksomheden har betalt en synsvirksomhed for at syne blokvognen korrekt.
Et stort problemer er sanktionerne, i tilfælde, hvor man ikke anerkender den medbragte tilladelse til udøvelsen af den specifikke særtransport. Så smutter fejlen ind i statistikken som om der ikke har foreligget en tilladelse med det resultat, at transporten lagt død i længere tid. Sker det f.eks. om natten har man ikke den mindste chance for at få en ny tilladelse, før allertidligst næste dags formiddag.
Gik til rettenSværgodstransportør Torben Rafn nævnte på årsmødet en gammel sag, hvor han i sit firma havde oplevet at en transport blev lagt død, fordi en mølledel var blevet drejet forkert ved lastningen, så bredden var blevet forøget med 12 cm fra 4,20 m til 4,32 meter. Det medførte nemlig, at der skulle en ny tilladelse til. Samtidig blev der udskrevet en bøde på 500 kr til Torben Rafn fordi der var kørt uden tilladelse. Torben Rafn valgte dog at gå i retten med bødeforlægget, hvor han fremhæverde, at faktisk burde have haft en større bøde, hvis der virkelig var tale om at der var kørt uden tilladelse med en så stor og tung transport. Udgangen blev at han slap med en advarsel.
- Generelt er myndighederne alt for tilbøjelige til at notere småting. Ofte burde chaufføren nøjes med en advarsel siger Torben Rafn, der er vred over den hetz der køres over for danske lastvognschauffører. Hvilket andet erhverv fratager f.eks. sine udøvere retten til at køre i personbil i deres fritid, fordi de begår en fejl på deres arbejde, siger han.
Under debatten på årsmødet spurgte Hanne Madsen fra vognmandsfirmaet K. Buhl & Søn ApS, hvad man egentlig skal med udskrifter fra www.trafikken.dk, når der aldrig sker noget på hjemmesiden.
Reglen er at udøvere af specialtransporter altid skal medbringe en udskrift, der ikke må være over en måned gammel fra www.trafikken.dk, så man kan se eventuelle vejarbejder eller lignende, som kan påvirke rutevalget for en overdimensioneret transport.
Er udskriften ældre falder der bøder. Men det komiske er, at der kun sjældent sker nogen form for ajourføring og opdatering på siden.
- Det er jo rent til grin at uddele bøder, fordi man ikke har en udskrift i lastvognen, der er nøjagtig magen til den man i virkeligheden har ? blot med den forskel at den nye har en nyere dato. Burde myndighederne ikke have en bøde, når de ikke engang selv kan leve op til deres egne krav og regler, lød det fra nogle af de fremmødte.
Ændringer på vejFærdselsstyrelsen har netop udsendt et nyt udkast til ændringer af særtransportbekendtgørelsen. Myndighederne nu brugt ca. 10 måneder på at lave det nye ændringsforslag, mens brugerne kun har frist til midten af februar måned til at komme tilbage med kommentarer til de nye ændringsforslag.
Indsend bødekrav
I øvrigt opfordrede vognmand Jørgen Egeskov, der er næstformand i DTL, på årsmødet alle vognmænd til at indsende urimelige bødeforlæg til DTLs administration, så DTL kan få et indblik, hvordan situationen er.
På årsmødet i Kran Blok Erfa var der genvalg til de medlemmer af styregruppen som var på valg. De tre medlemmer er Frank Segall, der er formand for styregruppen, Peter Danielsen og Peter Fournaise
-----