Traktatbrud på jernbaneliberalisering
Liberaliseringen af de statslige europæiske jernbaner trækker ud - transportkommissær Jacques Barrot truer med at indklage modvillige EU-lande for traktatbrud
EU-Kommissionen har i årevis søgt at øge konkurrencen på de europæiske jernbaner: Men ambitionerne om at effektivisere udnyttelsen af skinnenettet, når det gælder godsbanetransport, støder mod en tilsyneladende målrettet obstruktion i flertallet af EU-lande.
Den såkaldt 2. jernbanepakke, der skulle være implementeret fuldt ud i alle medlemslande 1. januar 2006, er endnu ikke en realitet i to tredjedele af EU’s medlemslande.
Det har nu fået transportkommissær Jacques Barrot til at erklære, at kommissionen i løbet af kort tid vil indklage de pågældende medlemslande for traktatbrud ved Europa-domstolen.
Den franske kommissær satte ikke navne på synderne, da han talte om problemet på et møde i det Europæiske Bane og Infrastrukturselskab CER i Bruxelles.
Men det er almindeligt kendt, at Kommissionen mener, at Danmark, Holland, Italien, Tyskland, Storbritannien og Sverige, har implementeret den 2. jernbanepakke til tiden.
Frankrig, der traditionelt har gjort sig store anstrengelser for at fastholde de statslige monopoler på skinnerne, forventes tidligst at have implementeret direktivet med udgangen af marts.
-----