Bekendtgørelse giver stadig problemer
Ikke mindst sanktionerne i forbindelse med afvisning af den krævede medbragte tilladelse blev betegnet som et problem på KRAN-BLOKs årsmøde.
På trods af de mange problematiske forhold, der er opstået i kølvandet på den nye særtransport-bekendtgørelsens ikrafttræden, blev årsmødet i DTL-erfagruppen KRAN BLOK ERFA årsmøde i Odense i lørdags afviklet i en afslappet og rolig atmosfære.
Der er ingen tvivl om, at det er fortolkningerne af forskellige detaljer i særtransport-bekendtgørelsen, som sammen med sanktionerne ved fejl og overtrædelser af reglerne, giver de største problemer.
Ved kontrollerne er det ikke blot chauffører og vognmænd, der mangler viden. Ofte oplever man, at de udøvende myndigheder ikke helt er hjemme i reglerne. Tilsvarende er det stadig et problem at få blokvognene synet rigtigt.
Når en blokvogn, der ikke synet rigtigt, bliver stoppet på vejen, er det vognmanden, som står med problemet. Og det på trods af, at vognmandsvirksomheden har betalt en synsvirksomhed for at syne blokvognen korrekt.
Et af de rigtig store problemer er sanktionerne, når man ikke anerkender den medbragte tilladelse til udøvelsen af den specifikke særtransport. Så smutter fejlen ind i statistikken som om vognmanden ikke har haft en tilladelse. Det medfører, at den igangværende transport bliver lagt død i længere tid. Sker det f.eks. om natten har man ikke den mindste chance for at få en ny tilladelse, før allertidligst næste dags formiddag. Sværgodstransportør Torben Rafn nævnte på årsmødet en gammel sag, hvor han i sit firma havde oplevet, at en transport blev lagt død, fordi en mølledel var blevet drejet forkert ved lastningen, så bredden var blevet forøget med 12 cm fra 4,20 m til 4,32 meter. Det medførte, at der skulle en ny tilladelse til. Samtidig blev der udskrevet en bøde på 500 kr. til Torben Rafn, fordi der var kørt uden tilladelse. Han valgte dog at gå i retten med bødeforlægget, hvor han fremhævede, at han faktisk burde have haft en større bøde, hvis der virkelig var tale om, at der var kørt uden tilladelse med et så stort og tungt læs. Udgangen blev, at han slap med en advarsel. Så det kan betale sig at gå rettens gang med urimelige bødeforlæg.
- Generelt er man alt for tilbøjelige til at notere småting uden betydning for trafiksikkerheden. Ofte burde chaufføren nøjes med en advarsel siger Torben Rafn, der er vred over den hetz der køres over for danske lastvognschauffører. Hvilket andet erhverv fratager sine udøvere retten at køre i personbil i deres fritid, fordi de begår en fejl på deres arbejde. Samtidig langer Torben Rafn ud efter myndighederne på grund af kravet om, at der altid skal ligge et udskrift fra www.trafikken.dk i en lastvogn, der udfører specialtransport.
- Udskriftet må aldrig være over en måned gammel og har vi ikke et frisk udskrift med falder hammeren. Samtidig viser det sig, at der sjældent sker nogen opdatering eller redigering på trafikken.dk. Altså får chauffører og vognmænd bøde for ikke at have et ny udskrift med som ligner, den der er betydelig ældre.
Burde myndighederne ikke have en bøde for den slags. De lever jo ikke engang op til deres egne krav og målsætninger, siger vognmand Torben Rafn og nævner også et andet eksempel på en transport, der blev lagt død, fordi der var en slåfejl i stelnummeret. Det viste sig, at slåfejlen var begået af det daværende Statens Bilinspektion, altså ikke noget som chauffør eller vognmand havde haft nogen indflydelse på. Alligevel skulle transporten lægges død.
Færdselsstyrelsen har netop udsendt et nyt udkast til ændringer af særtransport-bekendtgørelsen. Myndighederne har brugt ca. 10 måneder på at lave det nye ændringsforslag, mens brugerne kun har frist til midten af februar måned til at komme tilbage med kommentarer til de nye ændringsforslag.
Det er helt sikkert at styregruppen ikke kommer til at mangle opgaver foreløbig. Der er endnu heller ikke vedtaget noget omkring følgebils-problematikken, selv om det snart er to år siden man regnede med at der inden længe ville ske noget på området.
-----