Få miljøproblemer ved Femern-forbindelse
Positiv miljø-rapport forud for dansk-tysk miljøhøring om den faste forbindelse over Femern Bælt
I dag offentliggøres en fælles dansk-tysk miljøkonsultationsrapport "Femern Bælt forbindelsen og miljøet", der skal danne baggrund for en fælles dansk-tysk offentlig høring om miljøspørgsmålene frem til 13 marts 2006 – både om kyst-til-kyst delen af en fast forbindelse og de tilhørende landanlæg i Danmark og Tyskland.
Rapporten, der generelt giver et positivt billede at miljø-mulighederne. viser, at bl.a., at de midlertidige miljømæssige påvirkninger, der kan være af flora og fauna på havbunden i anlægsfasen af kyst-til-kyst forbindelsen, vil have et relativt begrænset omfang, som kan desuden minimeres gennem omhyggelig planlægning og kontrol.
Hverken i anlægs- eller driftsfasen forventes en fast forbindelse over Femern Bælt at påvirke fugleforekomsterne i området væsentligt, især fordi de vigtigste yngleområder ligger i stor afstand fra anlægsområdet.
Vandgennemstrømningen i Femern Bælt fra en fast forbindelse vurderes at blive lille og uden væsentlig betydning for miljøforholdene i Femern Bælt og i Østersøen – også fordi der i designet af anlægget er taget hensyn til vandgennemstrømningen ved at strømline konstruktionerne og reducere antallet af bropiller m.v.
Da en fast forbindelse over Femern Bælt forventes at erstatte den energitunge færgefart, vil en fast forbindelse, på trods af øget trafik, både umiddelbart efter åbningen og på langt sigt medføre en mindsket udledning af skadelige stoffer. CO2-udledningen forventes således i 2040 reduceret med hvad der svarer til den nuværende årlige CO2-udledning fra cirka 20.000 personers forbrug, fremgår det af rapporten.
- Jeg er meget glad for, at vi nu kan iværksætte en offentlig høring om de miljømæssige aspekter ved en fast forbindelse over Femern Bælt. Jeg håber at borgere og interesseorganisationer vil deltage med kommentarer og forslag i høringen. Det er vigtigt, at vi omkring et så vigtigt og omfattende projekt som en fast forbindelse over Femern Bælt har en åben proces, siger transportminister Flemming Hansen, som tilføjer:
-I lyset af de positive danske erfaringer fra Storebælt og Øresund er jeg sikker på at det er muligt at bygge en fast forbindelse over Femern Bælt med minimale påvirkninger af miljøet.
-----