Vognmænd indklager tachograf til EU's ombudsmand
DTL klager over EU-Kommissionen og Ministerrådets klodsede håndtering af indførelsen af den digitale tachograf
EU-Kommissionen og Transportministerrådet har forvaltet indførelsen af den digitale tachograf, uden de fornødne hensyn til virksomhedernes retssikkerhed og klare regler. Det mener Dansk Transport og Logistik og derfor har vognmandsorganisationen nu besluttet at indklage både EU-Kommissionen og EU-landenes transportministre til EU’s ombudsmand.
I et seks sider langt brev til ombudsmanden, uddeler DTL’s adm. direktør Erik Østergaard – i et behørigt bureaukratisk ordvalg – øretæver.
â€Kommissionen har som initiativtager på lovgivningsområdet i Fællesskabet fra starten håndteret timingen af fremsættelsen af de forskellige forslag - køre- og hviletid, tachograf og kontrol – planløst og uden hensyn til de konsekvenser, prioriteringen af initiativerne ville få for transporterhvervet i Fællesskabet. Kommissionen har under processen enten været passivt afventende eller har reageret for sent trods advarsler fra industrien. Kommissionen har ikke levet op til sin rolle som vogter af lovgivningen for de relevante virksomheder med risiko for ligeledes at svigte sit ansvar for at sikre den frie bevægelighed.â€
DTL anklager Transportministerrådet for at svigte, ved at indgå i forhandlinger med Europaparlamentet om yderligere udsættelse af startdatoen. Desuden påpeger vognmandsorganisationen, at EU’s trafikministre aldrig burde have accepteret startdatoer, som de vidste, deres egne myndigheder ikke var klar til at opfylde.
EU’s ombudsmand vil formentlig meddele, om han vil realitetsbehandle klagen i løbet af en uge. Men uanset udfaldet, mener DTL også, man har en høne og plukke med den danske regering.
- EUs Ombudsmand kan kun tage stilling til opførslen hos EUs institutioner – ikke de nationale regeringer. Men det skal ikke afholde os fra at fortælle, hvad vi mener om regeringens håndtering af sagen, udtaler Erik Østergaard.
-----