Mautkompensation afvist
Tysk trafikminister og transportorganisationer enige om at klage – hvis det nytter
Som ventet kunne EU-Kommissionen ikke godkende det tyske udkast til en kompensatinosordningen, der ville tillade modregning af dieselafgiften på brændstof, der er tanket i Tyskland. Kommissionen mener ordningen, vil være konkurrenceforvridende over for udenlandske vognmænd.
Dermed forsvinder – i hvert fald foreløbigt – udsigten til det 600 mio. euro store plaster på maut-såret, som tyske vognmænd blev lovet ved maut-lovens vedtagelse i 2002.
Den tyske forbundstrafikminister Wolfgang Tiefensee vurderede i starten af ugen, at det vil være frugtesløst, at klage over EU-Kommissionens afvisning af kompensationsordningen. Hans embedsmænd arbejder derfor med alternative modeller, der dog vil mere end halvere værdien af kompensationsordningen.
Udmeldingen vakte voldsom kritik i den tyske forbundsdag og fra de tyske transportorganisationer.
På den baggrund, har Tiefensee nu indgået en aftale med de tyske vognmænd i BGL og speditører i DSLV, om at man i fællesskab vil forfølge Kommissionens afgørelse retsligt. Men kun i det omfang, det realistisk kan forventes at føre til et positivt resultat.
I erkendelse af at den slags tager tid, er parterne enedes om at sænke den tyske vægtafgift på lastvogne ned til EU’s mindstemål, samt at indføre et støtteprogram til udskiftning af køretøjer med nye mere miljøvenlige typer (Euro 5).
-----