Fælles indsats påkrævet
De to uhyggelige højresvingsulykker i mandags har rystet branchen, fordi man jo netop har kæmpet for at undgå disse ulykker. Problemet kræver en fælles indsats fra alle sider.
Flere alvorlige uheld mellem højresvingende lastvogne og ligeudkørende cyklister har igen fået debatten til at bryde ud i lys lue.
Det står klart, at der må sættes ind på flere fronter. Man ikke kan ikke nøjes med at se på lastvognene og deres udstyr. Alle forhold må inddrages. Således kunne man ved mange vejkryds overveje at flytte cykelstierne længere væk fra kørebanen, ligesom der formentlig må oprettes mange flere separate lysreguleringer for cyklister, så de kører i eget tidsinterval, mens de øvrige køretøjer holder stille i lysreguleringen. Tilsvarende kan der flere steder oprettes grøn højrepil for højresvingende køretøjer, så cyklisterne venter, mens køretøjerne drejer til højre.
Vigtig er også hele informationssiden. Tidligere har Rådet for Større Færdselssikkerhed haft TV-spots. Det må også kunne lade sig gøre i kampen mod højresvingsuheld, så man i den gode sendetid kan vise, hvor farligt det er at køre rundt på cykel, hvis man ikke følger med i trafikken og måske befinder sig sin helt egen verden – eventuelt med walkman’en skruet op.
En tilsvarende kampagne kunne gennemføres i f.eks. i damebladene, lige som vognmændene og deres organisationer kunne gå aktivt ind i løsningen og sørge for en informationsbølge over for deres medarbejdere.
Og her skal man absolut ikke glemme de vognmænd, som ejer udenlandske vognmandsforretninger. De skal i gang med at informere deres udenlandske chauffører om reglerne og problemstillingerne her i Danmark. Politiet må i gang med kontrolkampagner, hvor man tjekker spejlindstillinger, og der må givetvis køres nye værkstedkampagner for at få stillet spejlene korrekt.
Også myndighederne bør gå ind og kræve samme udstyr på udenlandske lastbiler som på danske lastbiler – så som cyklistspejl eller kamera. I Holland har man krav om, at udenlandske lastvogne skal være rigtigt udstyret, hvis man vil køre inde i byerne.
Og det hjælper næppe at hæve straffen for chauffører, som kommer til at forårsage et uheld.
Ingen chauffør gør den slags med vilje. Det skyldes ene og alene, at chaufføren ikke har set cyklisten.
-----