23948sdkhjf

TØF på Kina

Producenters syn på logistikken i og ud af Kina i centrum ved åbning af godskonference i Fredericia

Producenters syn på logistikken i og ud af Kina i centrum ved åbning af godskonference i Fredericia



Transportøkonomisk Forenings årlige godskonference i Fredericia, der åbnede i dag onsdag, sætter fokus på Kina.

Konferencen blev indledt med to spændende indlæg fra danske produktionsvirksomheders om deres erfaringer i Kina.

Fabrikschef Per Meier, Danfoss, berettede om Nordborg-virksomhedens indtog i Kina fra 1994. Danfoss har i dag en betydelig produktion i Kina, hvor man også afsætter en ikke ubetydelig andel af produktionen – både den produktion, der finder sted lokalt, men også importerede produkter fra Danfoss fabrikker i Danmark og Mexico.

- Produktionsmæssigt er der besparelser på mellem 7 og 70 procent, ved at flytte den til Kina. Men de logistiske omkostninger gør det nødvendigt med en høj margin. Som hovedregel kræver det en besparelse på mindst 20 procent, før det bliver interessant, sagde Per Meier.

Han påpegede, at de logistiske komplikationer gør det urealistisk, at anvende ’just in time’ principper efter europæisk forbillede.

- Der er ikke samme regularitet og leveringstider, og store transportafstande gør, at man er nødt til at indregne en vis grad af lagerhold, sagde Per Meier.

Transportchef Conni Schrøder fra tøjproducenten Bestseller A/S, der står bag brands som ’Vera Moda’ og ’Jack & Jones’, der både producerer og omsætter varer i Kina, tog over.

- Luftfragt spiller en stor rolle, når det gælder eksport af tekstiler fra Kina. Men det er hundedyrt, og det er nødvendigt, at man løbende overvejer alternativer. Tog via den Transsibiriske Jernbane er en oplagt mulighed med en transittid på teoretisk to til tre uger. Men det kræver, at varerne ikke forsvinder undervejs. Men der er tegn på, at udviklingen i Rusland er på vej i den rigtige retning med øget kontrol og effektiviseringer. Når det lykkedes, vil det blive et væsentligt alternativ, sagde Conni Schrøder.

Underdirektør Jesper Edvardsen, DFDS Transport Group A/S, gav konferencens første portræt af Kina set med transportørbriller.

DFDS Transport er i dag repræsenteret med 10 kontorer fra Hongkong i syd til Dalian i nord.

Han fremhævede DFDS Transports fokus på rekruttering af lokal arbejdskraft og en komplet in-house kompetence, som afgørende for selskabets succes på det Kinesiske marked.

- Vi har eksempelvis brugt mange ressourcer på at blive certificeret til dokumenthåndtering ved international godstransport. Vi kunne sagtens købe den ekspertise hos lokale underleverandører, og det fungerer også glimrende, når tingene glider, som de skal. Men hænger en container fast i systemet et eller andet sted, så dur det ikke, sagde Jesper Edvardsen.

Kontoret i Dalian blev åbnet i sidste uge.

- Væksten er allerede i fuld gang med at bevæge sig nordover langs kysten i Kina. Men med regeringen i Pekings nye ’Go West’-program, så er der ingen tvivl om, at den i de kommende år også vil bevæge sig ind i landet i takt med infrastrukturen udbygges, sagde Jesper Edvardsen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078