Tommelfinger nedad til maut-kompensation
Den tyske trafikminister forventer at EU-Kommissionen underkender Tysklands forslag om en kompensationsordning til vognmandserhvervet.
Tysklands planer om en maut-kompensation til tyske vognmænd hænger i en tynd tråd. Den tyske trafikminister Wolfgang Tiefensee har meddelt, at han forventer at EU-Kommisionen onsdag vil afvise forbundsregeringens udkast til en kompensationsordning.
Tiefensee anser det for urealistisk, at Tyskland vil få medhold i en eventuel klagesag, ved Europa-domstolen. Derfor lover han at undersøge mulighederne for alternative løsninger.
Den socialdemokratiske forbundstrafikministers udmelding vækker vrede hos koalitionspartneren CDU. Her fastholder den stedfortrædende ordfører for regeringskoalitionen i Forbundsdagen Dr. Hans-Peter Friedrich, at Tyskland skal indbringe EU-Kommissionens afgørelse for Europa-Domstolen.
- En simpel sænkning af vægtafgiften på lastvogne er ikke egnet som kompensation, da det tyske transporterhverv stilles i en konkurrencemæssigt urimelig situation over for udenlandske konkurrenter, fremhæver Friedrich.
Da indførelsen af maut’en på de tyske motorveje blev vedtaget i Forbundsdagen i 1999, var et løfte om kompensation til de tyske vognmænd, den afgørende sukkerknald, der skulle få den bitre pille til at glide ned – både i transporterhvervet og politisk.
Kompensationsordningen har dog voldt betydelige juridiske problemer, fordi den ikke må være konkurrenceforvridende i henhold til EU’s regler.
Tiefensee’s udmelding vækker også vrede i tyske transportorganisationer. I speditørorganisationen DSLV ønsker man en eventuel negativ EU-afgørelse indbragt for Europa-Domstolen, mens man i vognmandsorganisationen BGL udtaler til enyts tyske søsterorgan DVZ, at man er ’målløs’.
-----