Konsolidering fortsætter i vognmandsbranchen
Selv om alle prognoser viser, at det går strygende for mange transportvirksomheder og optimismen er høj rundt omkring, er det samtidig et faktum, at et betydeligt antal ? især små - virksomheder har det vanskeligt.
Det har længe været en klar tendens i vognmandsbranchen, at udviklingen går i retning af færre, men større virksomheder.
I øjeblikket oplever erhvervslivet en omfattende globalisering, der outsources i stor stil til udlandet og nedlægges arbejdspladser på stribe ? samtidig med at helt nye opstår
Men hvordan står det egentlig til i øjeblikket. Mærker vognmandsvirksomhederne forandringerne og bevægelsen i retning af en globaliseret verden.
Umiddelbart er det ikke til at få øje på noget markant spring i udviklingen.
- Lægger vi en lineal hen over kurverne i statistikken over udviklingen i retning af færre blandt de små og en stigning i antallet, der vokser, og følger linealen, er der faktisk tale om en ret stabil og rolig tendens over årene, siger cheføkonom Ove Holm, DTL.
Ifølge Færdselsstyrelsens opgørelser, er antallet af vognmandsvirksomheder med godstilladelser faldet fra 6664 i 2000 til 5934 i 2004. Det er et fald på 11 procent på fire år. Antallet af godstilladelser er i samme periode steget fra 35.343 til 36.158. En stigning på 2,3 procent og det gennemsnitlige antal tilladelser i den enkelte vognmandsvirksomhed er øget fra 5,5 tilladelser til 6,3.
Det er værd at bemærke, at faldet i antal virksomheder gik betydeligt hurtigere i starten af perioden med et årligt fald på over fire procent fra 2000 til 2002. I 2003 og 2004 fladede udviklingen ud til et årligt fald til godt en procent.
Tallene for 2005 foreligger endnu ikke.
- Naturligvis er det konkurserne der gør ondt, men der er faktisk ikke noget, der tyder på, at de små ligefrem vil forsvinde, men de vil nok i højere grad overleve som underleverandører. Ser man f.eks. på en gigant som DSV, er der jo bemærkelsesværdigt så få biler, de selv har. Og den tendens giver jo plads til en underskov af mindre virksomheder, påpeger Ove Holm.
Også DTL-direktør Erik Østergaard er opmærksom på, at spektret spænder fra succes-virksomheder, som har noteret fremgang og som ser med optimisme på fremtiden til de vanskeligt stillede
- Det er ikke alle virksomheder i erhvervet, der får del i fremgangen. Især blandt de mindre virksomheder, som ikke er omfattet af konjunkturbarometret fra Danmarks Statistik, er mange klemt. Således er antallet af konkurser i transporterhvervet vokset betragtelig ? fra 146 i 2004 til 203 i 2005. For mig at se er vi inde i en konsolideringsfase, som gør ondt nogle steder, men kravene fra både myndigheder og kunder er stigende, og den internationale konkurrence bider fra sig, siger Erik Østergaard.
-----