Color Line investerer i øget fragtvolumen
Color Line øgede fragtmængderne mellem Norge og Nordjylland med godt 10 procent i 2005. Året før steg fragtmængderne med hele 16,2 procent.
Det er især ruterne Hirtshals-Kristianssand, Hirtshals-Oslo, Hirtshals-Larvik og Hirtshals-Stavanger-Bergen der tegner sig for fremgangen med en samlet vækst på 14 procent, mens ruten fra Frederikshavn oplever en stagnation på godstrafikken.
- Vi har haft et forrygende 2005, og den positive trend er fortsat ind i det nye år, siger fragtchef John Juul Nielsen, Color Line i Hirtshals.
Baggrunden er dels en positiv udvikling i den norske samhandel med Danmark og resten af EU. Men især også at den del af den godsstrøm der går til og fra Norge over Sverige er flyttet vestover.
- Det er en udvikling, som vi forventer fortsætter. Vi forventer en gennemsnitlig årlig stigning i godsmængderne på 4,5 til fem procent. Det er naturligvis også baggrunden for at vi investerer omkring 2 mia. norske kroner i nye superspeed færger til ruterne Hirtshals-Kristianssand og Hirtshals-Larvik, fortæller John Juul Nielsen.
De to nye 211 meter lange hurtigfærger får en kapacitet på godt 2000 lanemeter og en marchfart på 28 knob ? en ganske høj hastighed for skibe i den størrelse. Farten vil sammen med forøgelsen af lastkapaciteten betyde mere end en fordobling af kapaciteten på de to ruter.
Færgen til ruten Hirtshals-Kristianssand, der forventes leveret ultimo 2007, betyder at døgnkapaciteten på ruten øges fra de nuværende 1500 lanemeter til godt 4000 lanemeter. På ruten Hirtshals-Larvik indsættes den nye superspeed færge ifølge planerne i marts 2008. Her vil døgnkapaciteten øges fra de nuværende 1800 til godt 4000 lanemeter.
- De nye færger vil på grund af hastigheden kunne klare to rundture i døgnet og dermed øge frekvensen på ruterne til gavn for kunderne. Sejltiderne på ruten Hirtshals-Kristianssand reduceres fra de nuværende 4,5 time til omkring tre timer, mens Larvik-ruten vil få afkortet sejltiden fra 5,5 time til cirka fire timer, siger John Juul Nielsen.
Han erkender, at der følger en øget brændstofregning med indsættelsen af de nye superspeed færger.
- Men vi ønsker forsat at få del i de øgede godsmængder, alle er enige om kommer. Det kræver dels at vil øger kapaciteten og dels at vi leverer et produkt, der er mere attraktivt for kunderne, siger John Juul Nielsen.
Motorveje et plusEn bedre færgeservice mellem Nordjylland og Norge er kun en del af de infrastrukturforbedringer, der gør det mere attraktivt at køre uden om Sverige på trafikkerne mellem Norge og Danmark og Europa. De udskældte nordjyske motorveje har forbedret trafikforholdene syd for Hirtshals. Samtidig foregår en løbende udbygning af vejnettet i Norge, som gør det lettere at køre med lastvogn.
Fragtfremgangen har allerede øget udnyttelsesgraden betydeligt på Colorlines færger.
- Der er naturligvis et udsving i trafikken målt over en uge. Det er ikke alle ugedage, der er lige profitable. Men de såkaldte positionssejladser, hvor man sejler med forholdsvis få passagerer og lastvogne, bliver færre og færre. Vi oplever nu væsentlig trafik på praktisk taget alle afgange, siger John Juul Nielsen.
Det er ikke kun på trafikken mellem Norge og Danmark det store norske færgerederi har haft fremgang. På ruten Oslo-Kiel, hvor der blev indsat en ny kæmpefærge Color Fantasy i 2004, er godstrafikken steget med 20 procent i 2005. Color Fantasy får et søsterskib på Oslo-Kiel ruten i 2007.
Bytter på FrederikshavnColor Line forstærker allerede fra 1. april ruten Hirtshals-Larvik, da man flytter færgen Peter Wessel fra Frederikshavn og lukker ruten Frederikshavn-Larvik. Til gengæld flytter Hirtshals-Oslo ruten til Frederikshavn.
- Den nye Frederikshavn-Oslo rute vil få nogenlunde den samme overfartstid, som Hirtshals-Oslo ruten har i dag, selv om der er lidt længere vej. Samtidig vil sejltiden på de nye Hirtshals-Larvik-afgange reduceres fra 6,5 timer til omkring 5,5 timer. Det vil sammenlagt betyde, at vi opnår en besparelse på brændstofomkostningerne på de to ruter, fortæller John Juul Nielsen.
-----