Massiv bredside sænker EU?s havnepakke
EU-Kommissionens forslag til et havneservicedirektiv ? den såkaldte Port Package II ? blev i sidste uge nedstemt med 532 stemmer imod over for 120 stemmer for. Det betyder formentlig et endeligt farvel til direktivforslaget, der også i stort set samme udformning blev nedstemt i Europaparlamentet i slutningen af 2003.
Transportkommissær Jacques Barrot beklagede efter nederlaget, at parlamentets flertal havde valgt at fokusere på enkelte dele af direktivet som problematikken omkring selvhåndtering, i stedet for at fokusere de overordnede mål, som hovedparten af parlamentets medlemmer støtter.
- Substansen i forslaget er at sikre de europæiske havnes evne til at håndtere de stadigt stigende godsmængder ved at øge konkurrenceevnen for den enkelte havn. Alternativet kan i værste fald blive alvorlige flaskehalsproblemer, hvilket vil ramme hele unionen, fordi 90 procent af al oversøisk samhandel går gennem havnene, sagde Jacques Barrot.
Han vil nu præsentere resultatet af afstemningen og konsekvenserne over for de øvrige kommissærer og herefter overveje mulighederne ? herunder helt at droppe direktivforslaget.
Voldelige protesterDagen inden havneservicedirektivet skulle debatteres i Europaparlamentet strejkede havnearbejder over det meste af Europa i protest. En demonstration foran parlamentet udviklede sig voldeligt, hvilket hovedparten af talerne under debatten tirsdag og onsdag skarpt tog afstand fra. Havneservicedirektivet fik en ublid medfart fra parlamentsmedlemmerne under debatten.
Dels fra venstrefløjen, der kritiserede reglerne om skibenes ret til selvhåndtering af godset og mente, at direktivet ville undergrave både eksisterende overenskomster og sociale forsikringsordninger. Men begejstringen blandt parlamentets borgerlige medlemmer var også begrænset.
- Det nuværende direktivforslag tager ikke i tilstrækkelig grad hensyn til havnenes behov. Jeg mener klart, at der er behov for et havneservicedirektiv, men ikke i den nuværende form, sagde Anne E. Jensen, der talte for parlamentets liberale gruppe.
Hun roste de ændringsforslag, som parlamentets rapportør Georg Jarzembowski havde udarbejdet og fastslog, at det var ønskeligt med øget konkurrence internt på havnene og at statsstøtte og monopoler var uønskede.
Generelt var parlamentsmedlemmerne stærkt kritiske over for at Kommissionen havde genfremsat et forslag, der allerede en gang var forkastet i parlamentet. Men flere af forslaget støtter forsøgte at få direktivforslaget sendt tilbage i parlamentets trafikudvalg.
- Kommissionen kender udmærket parlamentets holdning til havneservicedirektivet, for det stemte vi om allerede i 2003. Resultatet vil også denne gang blive et nej. Derfor er det forkasteligt, at man nu forsøger at sende det tilbage i udvalget, sagde det danske medlem af Europaparlamentet Jens-Peter Bonde inden afstemningen.
Danske HavneI Danske Havne hilser man resultatet velkomment.
- Direktivet vil reelt ikke have haft den store betydning for de danske havne. De monopoler, som var direktivets hovedmål, eksisterer praktisk taget ikke i Danmark. Men nu bliver der forhåbentlig ro og vi undgår den bølge af strejker og uro, som ville være følgen, hvis det var blevet sendt tilbage i udvalget, siger sekretariatschef Tom Elmer Christensen, Danske Havne.
Han vurderer at EU-Kommissionen nu vil arbejde på et langt mindre omfattende direktiv, som kun vil udstikke overordnede retningslinier for eksempelvis statsstøtte.
- I langt de fleste EU-lande tilgår der havnene betydelige offentlige midler, hvilket stiller danske havne i en konkurrencemæssigt uheldig situation. Derfor håber vi, der bliver lavet regler på området. Det er almindeligt, at store udenlandske havne modtager statsstøtte til en lang række aktiviteter som oprensning af sejlrender, anlæg og vedligeholdelse af kajanlæg. I Tyskland betaler staten reelt for to tredjedele af de tyske havnes omkostninger på infrastrukturområdet. Det er et alvorligt konkurrencemæssigt handicap for danske havne, siger Tom Elmer Christensen.
-----