Havnene bruger leasing
Nordania Leasing har oplevet en stigende interesse for leasing af mobile havnekraner, efter at de danske havne i stigende grad effektiviseret for at tage konkurrencen op også med udenlandske havne
Kunderne vurderer hele tiden skibstransport imod de øvrige transportformer som tog, lastbil og fly. Målet er altid at få flyttet sit gods bedst og billigst muligt, fremhæver Nordania Leasing, som har leasing-samarbejde med Køge Havn og Horsens Havn, som begge står over for ganske omfattende investeringer for at sikre konkurrencekraften i de kommende år.
- Vi har været inde i en rivende udvikling i de senere år og er gået fra at have en fragtmængde, der lå stabilt på 7-800.000 tons årligt i 1990?erne, til nu at skulle håndtere 1,8 millioner tons gods årligt. Det har kun kunnet lade sig gøre, fordi vi har udvidet kraftigt med nye kajanlæg og nye kraner og andet maskinel på havnen. Alligevel er vi nu i den situation, at al vores kapacitet er brugt. Næste skridt, som vi ser på i øjeblikket, er at udbygge havneanlægget ud i Køge Bugt, fortæller havnechef Niels Peter Nielsen, Køge Havn.
Nordea har ligeledes leaset udstyr ud til den noget mindre Horsens Havn, der har oplevet en stagnation i væksten med godsmængder, der har svinget mellem 350.000 tons og 520.000 tons i perioden 2001-2004.
- Konkurrencen i vores område er hård, og nærliggende havne som Vejle tager deres del af godset. På den baggrund iværksatte vi sidste år en offensiv kampagne for at komme i kontakt med flere kunder, og det har givet gevinst i form af en række nye kontrakter, som gør, at vi forventer vækst i de kommende år. Skal vi fastholde udviklingen, kræver det, at vi sætter fokus på at blive effektive på alle områder, så vi kan holde priserne på et konkurrencemæssigt fornuftigt niveau. Vi er i gang med at udvide med en ny 120 m lang kaj og har fået et nyt bagareal på godt 40.000 kvadratmeter, siger konstitueret havnedirektør Sten Løve.
Selv om Køge Havn er begunstiget af ekstremt gode vejforbindelser så er det helt afgørende med stor laste- og lossekapacitet, som hurtig kan flytte godset fra skib til lastbil eller omvendt.
Derfor anskaffede Køge to nye kraner til supplement for de to gamle
- Særligt den store Fantuzzi Reggiane-kran med en løftekapacitet på 600 tons i timen, som vi har leaset gennem Nordania, har øget vores effektivitet og fleksibilitet betydeligt. Den gør det bl.a. muligt for os at håndtere de store 40 fods containere, som bliver mere og mere udbredte i godstransporten, siger Niels Peter Nielsen.
I Horsens betyder leasining-løsningen, at man kan investere i strategisk udvikling og arbejde målrettet med at få flere nye kunder og uviklele nye services.
- Fordi leasing er likviditetsneutralt for os, valgte vi denne finansieringsform, da vi anskaffede en ny og moderne kran til supplement for de tre, som vi selv ejer. Derudover har vi i vores aftale med Nordania indbygget en mulighed for at skifte kranen ud efter fem eller ti år, hvilket betyder, at vi løbende kan blive opdateret med den nyeste teknologi og få en kapacitet, der svarer til det behov, som kunderne og havnens udvikling stiller, siger Sten Løve
Den nyeste kran på Horsens Havn er en Åkerberg PLM-kran med en løfteevne på 80 tons.
Forskelllige transportformerHos Nordania Leasing mærker produktchef Peter Englev en klar tendens i retning af, at flere og flere havne ser leasing som en interessant finansieringsmulighed, når der skal anskaffes nyt materiel.
- Situationen i Køge og Horsens gør sig gældende mange andre steder ? for at være konkurrencedygtige i markedet er det nødvendigt, at havnen effektivt kan omlade godset mellem de forskellige transportformer og få flyttet godset rundt på havnearealerne hurtigt og sikkert. Men samtidig står mange havne over for en række andre strategiske udfordringer, der kræver investeringer. Det er de færreste havne, der har tilstrækkelig likviditet til at kunne finansiere alle tiltag selv. Derfor står valget ofte mellem at udskyde nogle investeringer med den risiko, at kunderne går til mere moderne og effektive konkurrenter, eller at finde alternative finansieringsformer. Her er leasing attraktivt, fordi det ikke belaster havnens likviditet, siger Peter Englev og tilføjer, at Nordania løbet af de seneste år har Nordania finansieret et stigende antal nye maskiner til havne i Danmark ? lige fra den mindste gaffeltruck til for den største kran til 11 mio. kr.
-----