23948sdkhjf

Fremgang for Icelandair og Finnair..

Icelandair Cargo voksede mindst: 0.5 procent i 2005. De samlede mængder blev omkring 36,000 tons ? nogenlunde ligeligt fordelt på import og eksport.

Men det var importen, der trak læsset: Her var der en fremgang på 16.8 procent. Og også transitfragten mellem USA og Europa via Keflavik gik frem med 10.8 procent.

Derimod faldt eksporten igen ? i 2005 med 9.7 procent.

- Til trods for mange positive tegn var der igen en stagnation i de samlede mængder på grund af et vanskeligt år for den islandske eksport af frisk fisk, siger Petur Eiriksson, Icelandair Cargo?s topchef.

- Omkring 90 procent af eksport-luftfragten ud af Island er frisk seafood, så nedgangen i denne industri slår jo hårdt igennem. Men også den islandske krones høje værdi gjorde det svært for eksporten, og det svækkede konkurrenceevnen på mange af vore markeder. Vi venter og håber, kronen vil falde fra midten af 2006, og det kan jo vende denne trend, siger Petur Eiriksson.

Solid vækst

Fra en anden ende af det nordiske samfund melder Finnair Cargo om solid vækst: En fremgang på 4.5 procent til i alt 7,625 tons luftfragt.

Ser vi nærmere på tallene fra Finnair Cargo står det klart, at det er de asiatiske markeder, især Kina og Japan, der trækker læsset: Her blev fremgangen på 21.9 tons gennem 2005. Og i alt genererede dette marked 3,600 tons luftfragt på Finnair?s vinger.

Og Asien er så også det eneste marked i fremgang. Europa gik ned med 3.9 procent til 2,264 tons, og Nordatlanten faldt med 35.1 procent til 536 tons. Endelig fik indenrigsfragten et dyk på 24.9 procent til 305 tons.

Emirates

Finnair Cargo driver også rene fragtruter i samarbejde med blandt andre Emirates. Her var der ligeledes en nedgang på 27 procent til 882 tons. Men det skyldes løbende neddrosling af kapaciteten, så selskabet har formodentlig stadig tjent penge og venter da også at fastholde fragter-trafikken i 2006.01.13

Men de store mængder hentes på Asien. Og ikke mindst: De store penge. For det er her, raterne ? i hvert fald vestgående ? stadig ligger i de højere luftlag. Derfor venter Finnair Cargo sig sikkert med rette meget af de to nye ruter i 2006: Nagoya i Japan, og Delhi i Indien.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079