Tachograf alligevel ikke i kraft nu
Justitsministeriet via Rigspolitiet oplyst, at startdatoen 1. januar 2006 er suspenderet, og at en ny dato for ikrafttrædelse i stedet forventes at blive maj 2006. Det sker efter en henvendelse fra EU-Kommissionen.
- I praksis indebærer Kommissionens beslutning, at danske vognmænd frem til maj 2006 nu frit kan vælge enten at installere den digitale tachograf eller at benytte den kendte fartskriver i nye lastbiler, oplyser DTL.
For danske vognmænd, der kører i udlandet, betyder det, at de ikke kan retsforfølges uanset valget af fartskriver. Samtidig undgås, at udenlandske vognmænd under kørsel i Danmark bliver retsforfulgt eller straffet, hvis deres lastbil er indregistreret i et andet land og ikke forsynet med en digital fartskriver.
Uholdbart- Sagen om indførelse af den digitale fartskriver nærmer sig det farceagtige. Gang på gang er der skabt tvivl om datoen for indførelsen af tachografen.
Så sent som i december 2005 slog Justitsministeriet fast, at datoen 1. januar 2006 var gældende i Danmark.
- Kommissionen har haft alle muligheder for at fastsætte en holdbar dato, som de enkelte lande og vognmændene kunne indrette sig efter, og nu står datoen igen åben ? det er helt uholdbart og umuligt at arbejde med og planlægge med disse skiftende udmeldinger, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
-----