Voldsom vækst i løstrailer trafik på Kattegat
De nye arbejdstidsregler for lastvognschauffører og skærpede straffe for overtrædelse af kørehviletidsreglerne har tvunget vognmandsbranchen til at omtænke logistikken omkring både personale og transporter.
Et af de steder, hvor effekten er umiddelbart synligt, er hos Stena Lines fragtafdeling i Frederikshavn. Her er antallet af løstrailere fordoblet efter 1. september, hvor de skærpede straffebestemmelser trådte i kraft.
- Vi regner normalt med omkring 13.000 løstrailere årligt på ruten mellem Frederikshavn og Gøteborg. Men vi nåede op på 17.000 sidste år, og hele væksten ligger efter 1. september, fortæller Stena Lines trafikchef for Kattegat, Karl Ole Beck.
Hvis det ændrede godstrafikmønster holder ind i det nye år, vil det betyde en fordobling af antallet af løstrailere på ruten Frederikshavn-Gøteborg.
En tilsvarende udvikling oplever færgerederiet på ruten mellem Grenå og Varberg.
Stigningen i antallet af løstrailere udfordrer Stena Line på to områder. Antallet af hele lastvognstog daler, og dermed forsvinder den meromsætning, der følger med chaufførernes ophold på færgerne.
Krav til egen logistikOmvendt stiller omvæltningen større krav til færgerederiets egen terminallogistik omkring lastning og losning af løstrailere.
- Det ser ud til tendensen holder her ind i det nye år, selv om det er vanskeligt at vurdere, fordi aktivitetsniveau traditionelt er lavt her i begyndelsen af januar. Den voldsomme stigning i antallet af løstrailere stiller store krav til vores egen logistik på havnen, fordi vi skal klare håndteringen inden for det samme tidsrum som hidtil.
Ellers kan vi ikke overholde sejlplanerne. Det stiller øgede krav til både personale og materiel. Vi er i gang med at undersøge mulighederne for at effektivisere og udskifte dele af vores materiel og overvejer at indføre ny teknologi, blandt andet nye trailerbukke, siger Karl Ole Beck.
De mange løstrailere stiller også Stena Line over for en pladsmæssig udfordring.
- Det er meget pladskrævende og kræver på sigt en trafikal omlægning. Trailerne kommer typisk en halv til en hel time før afgang. Samtidig skal vi helst ikke have for mange trailere stående i flere dage. Vi har hidtil typisk haft omkring 50 trailere på terminalen. Hvis det fordobles i fremtiden, så er der ikke plads nok. Vi skal jo også have plads til vores personvognskunder. Derfor samarbejder vi tæt sammen med Color Line, der benytter færgeterminalen i Frederikshavn og Frederikshavn Havn om, hvordan vi løser opgaven, fortæller Karl Ole Beck.
-----