Ny Zafira løfter tung arv
Det har sikkert givet lidt mere end almindelig mavekriller hos Opel, da man besluttede at smide storsællerten Zafira ud, for at erstatte den med en helt nydesignet afløser. Derfor har de tyske ingeniører givetvis også fået besked på at genopfinde den dybe tallerken ? bare i en mere moderne udgave.
Den nye Opel Zafira er ikke bare en mere tidssvarende bil end forgængeren, men det er også lykkedes at bevare de dyder, der gjorde Zafira populær. Det gælder også for den fordanskede varebils-version Flexivan.
Bilen fremstår helt tidssvarende både ude og inde. Udstyrsgraden er øget og samtidig har Zafira stadig de glimrende køreegenskaber, der bidrog væsentligt til Flexivans popularitet blandt professionelle brugere med et højt årligt kilometerforbrug.
UdstyrDen nye Opel Zafira er bygget på undervognen fra Opels nye Astra-model. Karosseriet har lånt frontdesign hos Opels øvrige personvognsprogram og fremstår mere kontant end forgængeren.
Inde bag rattet fremstår kabinen i tidssvarende moderne design, med velgennemtænkt indretning. Materialevalg og samlekvalitet virker forbedret i forhold til forgængeren.
Listen over standardudstyr er ganske fyldig. Her skal blot nævnes aircondition, fartpilot, opvarmelige sæder, elopvarmede sidespejle, servostyring og fjernbetjent centrallås, naturligvis med startspærre.
Når det gælder sikkerhedsudstyr, så er der airbag og sideairbag til både fører og passager, ABS-bremser med elektronisk stabiliseringsprogram.
Når tændingsnøglen drejes springer den kultiverede og trækvillige turbodiesel til live. Motoren leveres i tre forskellige ydelsesvarianter fra 100 til 150 hk.
Testbilens 120 hk blev sat på prøve på en længere køretur fra København til Padborg retur. Her viste den sig som en fleksibel arbejdskammerat på såvel motorvej som på små krogede landeveje. Sidstnævnte sted var også stedet, hvor Zafiras sportsligt stemte undervogn beviste, at den køreglæde, der var en af hovedattraktionerne hos forgængeren er bevaret til fulde. Vel og mærke uden, at det er gået ud over den komfortable køreoplevelse for såvel fører som eventuelle passagerer, når der køres på motorvej.
Selv med maksimal belastning på 700 kilo, så er der ingen slinger i valsen. Zafira er absolut et køretøj på chaufførens betingelser.
Til en så kvik bil hører naturligvis også ordentlige bremser, Zafira har skivebremser på alle fire hjul og de virker, skal vi hilse og sige.
Zafira kan leveres med automatgear for en merpris omkring 20.000 kroner plus naturligvis et højere brændstofforbrug. Testbilens 6-trins gearkasse virkede ganske velafstemt og let betjent.
VarerumVarerummet har en volumen på 2,1 kubikmeter. Ikke voldsomt meget, men for mange professionelle brugere rækker det rigeligt. Zafira Flexivan var på mange måder med til at sætte standarden for MPV?ere i mellemstørrelse, da den kom på markedet. Den nye model løfter arven fra forgængeren ganske pænt. Men flere konkurrenter kan i dag tilbyde MPV-varevogne med skydedør i siden. Det vil givetvis få en del Zafira-kunder til at tænke sig godt om to gange, inden de griber til mulvarpeskindet.
Priserne for Zafira starter ved 167.500 kroner. En ganske attraktiv prissætning for en MPV-legende.
-----