Østersøen kan give rolle til Århus
Direktør i Danske Speditører Martin Aabak understreger, at det handler om at se helheder og sammenhænge i transport- og logistikkæden i stedet for at se på de enkelte transportled isoleret, og dermed er fokus på processen i udviklingen ? det gælder ikke mindst når man se på havnene.
På den seneste havnekonference pegede han på vækstraterne for internationalt containergods, som er kraftigt voksende samtidig med, at udviklingen går i retning af, at transportkapaciteten bliver koncentreret på større, men færre enheder, hvilket også
påvirker de danske havne
- Strategisk velplacerede havne vil få mulighed for stor vækst, lyder hans vurdering.
- Østersøen kan få en særlig rolle i søgen efter kapacitet, idet der er betydende havne i Rusland, Estland, Letland, Litauen, Tyskland ? men også Århus og Göteborg kan tænkes at få en vigtig rolle i kampen om logistikken i Nordeuropa.
Vækstmulighederne vil afhænge af sammenhængen i relation til infrastrukturen (motorvej, bane osv.), muligheden for at indgå i en international godskorridor (eller personer) samt mulighederne for at give transportkøberne merværdi. Havnene skal hænge sammen med andre havne og sammen med forbrugs- og produktionssteder. Denne sammenhæng kan være bane eller bil, understreger han.
Dyre løsningerDet bliver dog ikke billigt: - Der er tale om dyre løsninger, og skal tog inddrages, viser alle erfaringer, at der skal anvendes heltog. Transportkøberne er utilbøjelige til at ændre transportløsninger uden sikkerhed for, at prisen og kvaliteten (frekvens, hastighed, præcision og ansvarsforhold) er på plads i alle henseender. Modsat vil udbyderne være utilbøjelige til at udbyde kostbare løsninger, medmindre at der eksisterer en vis sikkerhed for interesse og konkret efterspørgsel fra kundernes side, påpeger Martin Aabak.
Det er en af de store vanskeligheder ved at etablere nye løsninger præget af store faste omkostninger, hvilket netop karakteriserer søtransport.
-----