Ekstra cyklistspejl eller kamera
Svaret er ikke helt ligetil - måske bør reglerne ændres så cyklisterne venter med at køre ligeud
Diskussionen bølger lidt omkring emnet cyklistspejl eller kameraløsning. Hvad er den bedste løsning? Det er nok svært at definere et helt klokkeklart svar på det spørgsmål. På positivlisten for spejlet finder man i hvert fald, at det er en løsning, som ikke er så dyr. Spejlet kræver ikke den store vedligeholdelse, og der er ikke nødvendigvis brug for strøm for, at det kan virke.
På negativlisten for spejlløsningen er, at spejlet i sig selv kan skabe en død vinkel, som kan hindre udsynet og dermed være en ny risiko, hvis det er placeret udvendig på lastvognen. Er det placeret indvendig, er udsynet nok ikke helt så godt som udvendig, og man kigger desuden gennem sideruden via et spejl.
Det er næppe med til at gøre sagen bedre.
Et udvendig placeret spejl kan blive beskidt i dårlige føre, så der er forringet sikkerhed, fordi man ikke kan se klart i spejlet.
KameraetSer man på kameraløsningen, som har en monitor inde ved førerpladsen, har den umiddelbart mange fordele.
Kameraet fylder ikke så meget og kan let placeres fornuftigt, så man har en god oversigt. Det afhænger dog af kameraets vidvinkel, hvor stort et område, der kan kontrolleres med denne løsning. Kameraet er ikke afhængigt af et el-varmelegeme, som f.eks. når et spejl skal holdes varmt for at undgå isdannelse ved frostgrader.
Sidder kameraet forholdsvis lavt placeret på højre side af lastvognen, kan chaufføren let rengøre kameraet, hvorimod rengøring af spejle og ruder kræver vand og lange børster - og det er tilsyneladende et stort problem på mange tankstationer i dag.
På den kameraet negativ-liste skal det også nævnes, at et kamera kan blive beskidt i vinterføre. Det kan medføre nedsat udsyn og dermed være årsag til forringet trafiksikkerhed. Ligeledes kan der være problemer med, at solen på visse dage kan skinne på monitoren, så chaufføren ikke kan se noget.
Det kan være særdeles uheldigt, hvis der skal drejes til højre på et sted, hvor der også er cyklister eller fodgængere.
PlaceringenSamtidig er det meget afgørende, hvor monitoren placeres i førerhuset. En placering oven på instrumentpanelet tæt ved førerpladsen kan skabe nye blinde vinkler, mens en placering i højre side på f.eks. A-stolpen, så chaufføren ser i samme retning, som når han kigger i spejlene, kan virke mere naturlig for chaufføren.
Til gengæld kan afstanden til chaufføren medføre, at billedet bliver så lille, at det kan være svært at se en cyklist på denne afstand.
Et andet forhold på negativlisten for kameraløsningen kan være styringen, af hvornår monitoren tænder. På visse lastvognsmodeller med fabriksmonteret kameraløsning, tænder systemet, når lastvognens gearkasse kommer ned i det lave område i gearkassen. Det kan dog være noget uheldigt ved visse lastvognsmodeller, der har meget stor motorkraft, og som under gunstige forhold kan køre omkring et hjørne med gearkassen i det høje område, hvorved kamerasystemet ikke tænder.
Trans Inform har talt med en vognmand, som i mere end et år har kørt med en kameraløsning i sin lastvogn. Han siger om løsningen:
- Man ser bedre med en kameraløsning end et ekstra spejl. Kameraet har dog nogle svagheder. F.eks. kan det være et problem ved nattekørsel, når det er mørkt. Ligeledes kan kraftigt sollys være en faktor, der kan sætte kameraet ud af spillet.
Vognmanden siger videre til Trans Inform:
- Når man nu har set, at det næsten ikke har haft nogen virkning med ekstra spejle, så burde man nok kigge nærmere på lovgivningen. Lovkrav om kameraløsning vil nok heller ikke nedbringe statistikken. Måske burde man finde en anden lovgivning for cyklisterne. Ingen kører nogen over med vilje. Det sker jo udelukkende, fordi chaufføren ikke kan se cyklisten. Lastvognenes konstruktion, hvor chaufføren sidder i venstre side af førerhuset, betyder jo at chaufføren ikke har så godt et udsyn over højre side. Ingen kan jo se gennem metal eller presenning. - Når det sker og cyklisten måske bliver dræbt, er det jo ikke sikkert, at uheldet udelukkende er chaufførens skyld. Måske har cyklisten ikke udvist en ansvarlig adfærd, siger han.
- Hvorfor kan cyklister, der skal lige ud, ikke blot vente i køen lige som alle andre, slutter vognmanden.
-----