23948sdkhjf

Her vælter det ud med moderne løsninger

Den sjællandske maskinfabrik har udviklet sig til en storleverandør af moderne udstyr til bl.a. transportsektoren.

Den sjællandske maskinfabrik har udviklet sig til en storleverandør af moderne udstyr til bl.a. transportsektoren.



Navnet Povl Møllers Maskinfabrik A/S (PMB A/S) leder straks tankerne hen på en gammeldags måske lidt støvet produktionsvirksomhed, der udelukkende er ordreproducerende. Men når man ser, hvad virksomheden arbejder med, står det klart, at det er en yderst moderne virksomhed med et stort vækstpotentiale med hovedvægt på agenturer for hightech udstyr til bl.a. transport-industrien.

Grundlæggeren Povl Møller kom oprindeligt fra København. I 1921 bosatte han sig i Borup midt på Sjælland for at fremstille maskiner til landbruget, men det blev i stedet til reservedele til Ford bilerne, og under krigen var det især tørvepressere, som der var stor efterspørgsel på. Efter krigen begyndte produktionen af ekscenter-presserne at tage til, og det er siden blevet firmaet varetegn.

Da hastigheden på presserne skulle sættes op, og tolerancerne blev mindre, måtte man gå fra fedt-smøring til oliesmøring, så i 1961 fik PMB A/S kontakt til VOGEL, som er den tyske producent af centralsmøresystemer. En kontakt der siden hen har vist sig at være rigtig god for begge parter.

PMB A/S leverer i dag rigtig mange Vogel centralsmøreanlæg. Udover industrien (betragtet under ét) er det både til lastvogne, påhængskøretøjer, specielle opbygninger, entreprenørmaskiner, landbrugssektoren og skibsfart, samt vindmøller.

I 2004, 43 år efter at VOGEL og PMB A/S havde etableret samarbejde, blev VOGEL købt af en af de store industrikoncerner, nemlig svenske SKF.

Centralsmøring

Nu kunne man godt tro, at centralsmøreanlæg er noget, som de fleste får monteret fra leverandøren, når de nu køber en ny lastvogn, trailer eller måske en entreprenørmaskine. - Men det er sjældent tilfældet, siger produktchef Ulrich Pade til Trans Inform.

- Som oftest skal kunden have designet sit centralsmøreanlæg, så det lige netop, passer til hans kørselsmønster. Derfor forestår vi i reglen også montagen. Vi har en flåde af montører, der bor spredt ud over hele landet, så vi hurtigt kan være fremme uanset hvor det er i landet. Det betyder også, at vi kan levere 24 timers service, hvor dette måtte være påkrævet, siger Ulrich Pade og fremhæver:

- Et centralsmøreanlæg til en moderne lastvogn, trailer eller f.eks. entreprenørmaskine er en særdeles god investering. Vi taler typisk om tilbagebetalingstider på knap 18 måneder.

- Desværre er centralsmøreanlæg ofte noget, der bliver valgt fra på grund af kortsigtede besparelser. Man glemmer, hvor store summer det ofte løber op i, når vitale smøresteder ruster fast. Tænk f.eks. på hvor meget det kan koste, hvis et styresystem på en blokvogn ikke vil dreje, når transporten er undervejs, og fejlen medfører, at man ikke kan komme længere. Så er en investering i et centralsmøreanlæg lige pludselig noget helt sekundært, siger han.

Kameraløsninger

Indenfor de seneste år har PMB A/S også fået et andet vigtigt agentur. Det er ORLACO'S produkter. ORLACO er hollandsk og er en af de store producenter af det der direkte oversat, kan kaldes øjne til erhvervskøretøjer. Der er tale om kameraløsninger af enhver art til montage, hvor føreren har brug for at kunne have en god oversigt over hvad der sker rundt om køretøjet.

Ulrich Pade siger til Trans Inform, at man leverer kameraer til lastvogne, trailere påhængsvogne, gaffeltrucks, mobilkraner og mange andre formål. Der er stort set ingen grænser for, hvor den slags kan anvendes - selv redningskøretøjer har eget produktprogram.

ORLACO's kameraløsninger er allerede godkendt ifølge. EU's komponent-kvalitets-godkendelse, der bliver et krav fra 2007. Kameraløsningerne kan håndtere op til tre forskellige kameraer, med automatisk og/eller manuel omstilling mellem de forskellige kameraer. Samtidig kan kameraerne omstille sig på < 1,5 sek. Fra mørke til lys og omvendt, de kan modstå 80 bars hedvandsvask,

Det skyldes ikke mindst den unikke konstruktion, hvor kamerahuset er fyldt med nitrogen - en tør luftart - der minimere korrosionsdannelse i forhold til atmosfæriskluft. Da kamerahusets dele samtidig er limet sammen, er der ingen risiko for kondensdannelse ved temperatur udsving.

Ulrich Pade fortæller også, at ORLACO's kamera og tilhørende monitorsystemer - som er en LCD skærm på 7" med 430.000 pixels - er i stand til arbejde i temperaturer fra minus 40 grader og op til plus 75 grader. Levetiden ligger på mere end 15.000 drifttimer, hvilket betyder at de færreste vil komme til at skulle skifte kamera indenfor en lastvogns normale levetid.

PMB A/S kan for begge produktgrupper tilbyde finansiering. Det er især aktuelt ved eftermonteringer, så det ikke går ud over likviditeten i den enkelte virksomhed.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.158