Total flådefornyelse
Vognmand Svend Qvortrup har købt nye Volvo'er - igen
Der har stået Volvo på praktisk taget hele Svend Qvortrups vognmandskarriere. Derfor var han heller ikke i tvivl, da han sidste år besluttede at skifte de fire veltjente FH16'ere ud med fem nye af samme slags.
De blev alle leveret samme dag i starten af januar. Trans-Inform fangede et interview med den selvkørende vognmand, da han fredag eftermiddag læssede traileren hos DFDS Transport i Brøndby til afgang søndag aften.
- Økonomiske vanskeligheder! Jeg var nødt til at købe fem, for at få lidt rabat, svarer Svend Qvortrup med pokermine, da han bliver spurgt om hvorfor han skifter hele flåden ud på en gang og samtidig udvider med en lastvogn og chauffør ekstra.
Kilometertælleren i vognmandes egen FH16 har kun rundet 1500 kilometer.
- Det er en rigtigt dejlig køremaskine. De går 'rigtig' godt, siger Svend Qvortrup i et lidt mere farverigt sprogbrug end det, som er citeret her.
- Der er heller ikke nogen af chaufførerne, der har klaget, ler Svend Qvortrup.
De fem ens tre-akslede Volvo FH16 har Globetrotter XL førerhus i New York-udgaven med køleskab, kaffemaskine og integreret telefon.
Med 610 hestekræfter var det heller ikke noget problem at finde den ekstra chauffør, der var brug for efter udvidelsen af lastvognsflåden.
- Kabinen er også forbedret og langt mere støjsvag. Der er ikke det sædvanlige bål og brand over det, beretter Svend Qvortrup med slet skjult begejstring.
ModulvogntogSelv om Svend Qvortrup altid har haft en svaghed for lastvogne med den kraftigste motorvariant, så har han planer om at gøre fuldt brug af trækkraften i de nye lastvogne. SQ Transport kører hovedsageligt i Sverige, hvor de 25,25 meter lange op til 60 tons tunge modulvogntog giver oplagte muligheder for effektivisering af logistikken.
Foreløbig kører de fem trækkere dog udelukkende med standard trailere. En uvant kombination for den garvede Svend Qvortrup, der altid har kørt forvogn-hængere.
- Men jeg vil ikke køre med det system, som de anvender nu. Jeg mener, at jeg er meget klogere end alle de andre, siger Svend Qvortrup med en pæn portion af den ironi, han flittigt hudfletter både sig selv og andre med.
I stedet er det Svend Qvortrups idé, at der skal køres med to 10,5 meter trailere med en dolly i mellem.
- Så kan jeg selv bestemme, hvilken trailer der er koblet på trækkeren, så man altid kører med den tungeste forrest. Det nuværende system, hvor man skyder boogien ind under den forreste trailer, hvor man har drejeskamlen, egner sig ikke til at køre i vådt dansk vintervejr og ovre i svenske frostgrader, mener Svend Qvortrup.
Den specielle vogntogskombination er dog ikke godkendt i Sverige, og Svend Qvortrup venter på, at Vägverket får foretaget de nødvendige krængningsprøver.
- Fordelen er også, at to lige store trailere giver mere fleksibilitet både ved lastning og omkobling. Det vil også begrænse tomkørselen og gavne både miljø og pengepungen, fremhæver Svend Qvortrup ivrigt.
LoyalitetS.Q. Transport, der har hjemme i Vejby i Nordsjælland, er Svend Qvortrups personligt ejede firma. Han købte den første Volvo F88'er i november 1971 og kørte i starten for Mammen & Drecher, der udover Grønlandstrafikken havde en del transporter på Sverige. Et land, der stadig er S.Q. Transports hjemmebane.
- Jeg begyndte så en gang i tidernes morgen i 79 at køre for Borup. Det blev så til DSV Borup. Så købte Larsen (DSV's koncernchef Kurt Larsen) Samson Transport og senere DFDS Dan Transport. Jeg er bare fulgt med, siger Svend Qvortrup.
Vognmanden indrømmer blankt, at loyaliteten over for Volvo-mærket er svær at forklare, bortset fra en lille anekdote, der sværter et andet svensk lastvognsmærke, som Svend Qvortrup en enkelt gang har flirtet med. Det er også Volvo Finans, der står for finansieringen af de fem nye lastvogne.
- Jeg har altid været tilfreds med Volvo og den service, jeg har modtaget. Så er der ingen grund til at skifte, siger Svend Qvortrup.
En tilsvarende loyalitet finder man i vognmandens lange samarbejde med DSV, som han kører for som fast underleverandør.
- Jeg forsøger at holde mig til det, jeg er god til, og så overlader jeg gerne det andet til andre. Og det fungerer jo udmærket. Jeg har heller ikke noget kontor eller en computer. Det er der så mange andre, der kan, siger Svend Qvortrup.
28 år aleneSvend Qvortrup er oprindeligt uddannet maskinarbejder og kørte kort for KH Beton som chauffør, inden han startede som selvstændig. Han kørte alene med sin egen lastvogn i de første 28 år. Hovedsageligt på Sverige, men også en del på Norge. Forklaringen på den sene ekspansionstrang kommer udefra.
- Reglerne bliver strengere og strengere. Så er man nødt til at udvide. I dag kan man ikke køre som énbils-vognmand på Sverige. Det kan kun lade sig gøre, hvis du har helt specielle ture, hvor du kan nå det hele på en 'tid'. Det er nødvendigt af være flere om at køre for at nå det samme, samtidig med man overholder kørehviletidsregler og det nye arbejdstidsdirektiv, siger Svend Qvortrup.
De fem nye lastvogne erstatter fire gamle FH16'ere. Svend Qvortrups egen 1994 model nåede at køre 2 mio. kilometer.
- Selv om vi har holdt dem efter alle kunstens regler, så bliver det for dyrt at blive ved med at reparere på dem, fortæller Svend Qvortrup.
Fritiden bruger Svend Qvortrup blandt andet på havfiskeri med stang. Både sammen med familien, men også en fast tur på Øresund en gang om måneden med kammerater.
Han er fyldt 57 og har bestemt ikke tænkt sig at slippe rattet foreløbig.
- Jeg holder ikke op, før jeg ligger i graven. Nej - så længe jeg er rask og rørig, så er der ingen grund til at stoppe. I min familie har man altid arbejdet til man var langt oppe i årene, slutter Svend Qvortrup.
-----