Smertefri overgang til OBU2
Maut-omsætningen nåede 2,86 mia. euro i 2005
Den tyske motorvejsafgift på lastvogne, fyldte 1 år ved midnat nytårsaften. Samtidig overgik systemet til den såkaldte OBU version 2, der tillader en differentieret opkrævning af maut'en.
De mange tekniske problemer, der tidligere har plaget det tyske mautprojekt, er angiveligt ikke fulgt med den seneste opdatering af maut-computeren (On Board Unit).
- Omstillingen forløb uden tekniske problemer, meddeler den tyske forbundstrafikminister Wolfgang Tiefensee.
Han betegner den vellykkede overgang som et bevis på at det tyske trafikbeskatningssystems innovative succes.
- Nu er det nødvendige forudsætninger for en eventuel udvidelse af maut-systemet til eksempelvis dele af forbundslandevejsnettet på plads, siger Wolfgang Tiefensee.
89 pct. med89 procent af de cirka 481.000 europæiske lastvogne, der har monteret en OBU, har fået opdateret softwaren til version 2.
Mauten nåde en omsætning på 2,86 mia. euro i 2005. Alene i december blev der opkrævet 230 mio. euro i vejafgifter.
-----