FDL: DTLs politiske indflydelse lig nul
FDL fortsætter sin kritik af DTL for politisk blødhed - DTL-direktør Erik Østergaard mener, at det er på tide at FDL "vender pladen".
- FDL har i årevis efterlyst handlekraft og dynamik i DTL, men det er sparsomt, hvad man får for de medlemskroner. Jeg erkender, at ting tager tid, ikke mindst nye samarbejdsformer, men derfra og så til at alt politisk arbejde næsten går i stå, er der et godt stykke vej, sådan lyder en bredside fra formanden for FDLs formand Ib Larsen.
FDL har tidligere besluttet at melde sig ud af DTL, men det har ikke gjort kritikken af den tidligere moderorganisation mildere.
- Mig bekendt er DTL's politiske indflydelse nærmest lig nul. Det bedste bevis på den manglende politiske indflydelse, er vel, at vi i dag taler om præcist de samme problemer som for 25 år siden. Det må desværre siges at være enestående for en hel branche, og det viser, hvor meget tingene står i stampe i DTL, mens mange vognmænd slås for bare at overleve i en tid, hvor der er mangel på biler, siger Ib Larsen, som mener, at DTL tilsyneladende lever i en helt anden verden, end dem, der transporterer godset.
- Tiden er inde til, at nogen sætter hælene i over for politikerne. Vognmændenes tålmodighed er opbrugt.Vi vil ikke stiltiende affinde os med, at den ene vognmand efter den anden går konkurs, mens DTL undskylder manglende politisk pres med samkøringsproblemer. DTL har ikke på noget tidspunkt har lagt tilstrækkeligt pres på hverken ministre eller folketingsudvalg, lyder Ib Larsens kritik.
Holder fastDTL-direktør Erik Østergaard lader sig dog ikke gå på af det barske ordvalg:.
"- FDL har altid været rebellen i DTL. Og i en organisation, der favner 3.800 transport og logistikvirksomheder fra de helt store til de selvkørende vognmænd skal der være plads til at have forskellige meninger om det politiske arbejde. Det er hele grundlaget for en demokratisk opbygget organisation som DTL. Det er ærgerligt at FDL har valgt at melde sig ud i stedet for at påvirke beslutningerne og den politiske kurs gennem organisationsarbejdet hvor vi har en stærk foreningsstruktur, siger Erik Østergaard.
-. Jeg mener, at vi står stærkest ved favne hele branchen, selv om der naturligvis er forskelligheder, " siger Erik Østergaard "men det er jo også derfor, at vi både har et repræsentantskab og en bestyrelse og afholder formandsråd og formands-næstformandsmøder, hvor man kan fremføre sine synspunkter og tage en debat om kursen.
- Og det havde jo været nærliggende, at FDL brugte netop den struktur til at få indflydelse på tingene i stedet for at føre debatten i pressen. Denne debat i pressen er dog med til at forplumre helhedsindtrykket af transportbranchen over for de øvrige politiske deltagere", fortsætter han.
- "I øvrigt undrer det mig, at FDL's kritik går på DTL's politiske kurs. DTL og FDL har i løbet af 2005 haft en række møder hvor hovedtemaet ikke var DTL's politiske kurs men derimod FDL's økonomiske situation - som vi også har kunnet læse om i pressen. I den sammenhæng er vi desværre nu i den situation, at FDL på vegne af DTL har opkrævet kontingent hos medlemmerne, men ikke afregnet videre til os, hvorfor det har været nødvendigt at tage skridt for at inddrage DTL's tilgodehavende," siger Erik Østergaard.
Erik Østergaard fortsætter: "- Nu har FDL valgt at stå på egne ben. Det er mig stadigt uklart om den nye organisation FDL indkøb ApS er en erhvervspolitisk organisation eller en indkøbsforening, men med beslutningen om at stå uden for DTL er tiden også kommet til at FDL "sætter en ny melodi på pladespilleren". Nu må man til at vise egne resultater på den erhvervspolitiske arena i stedet for at køre videre i den samme "rille" om, hvad DTL ikke gør.
Løsninger- I DTL prøver vi altid at finde nogle løsninger der varetager hele medlemskredsens interesser - både de store og de små, og som oftest slår det meste lovgivning relativt lige meget igennem uanset størrelse.
- Vi mener den linie giver os det bedste udgangspunkt for forhandlinger med både politikere og for samarbejdet med andre organisationer". DTL's opgave er at forsøge at skabe så gode rammebetingelser for erhvervet som muligt, men det er virksomhedernes eget ansvar at udnytte disse rammer, og vi kan jo se på udviklingen af der er rigtigt mange gode og professionelle, både små og store danske transport og logistikvirksomheder, der er rigtig gode til at drive deres forretninger og udnytte mulighederne, men dermed ikke sagt at rammebetingelser ikke kan blive bedre.
- Vi har jo bl. a. set hvordan en andel del af transportsektoren - søfarten - ved godt købmandsskab og gode rammebetingelser er buldret helt i top på både europæisk og verdensplan siger han.
"- På samme måde som de politiske problemer, som vi står overfor ikke er af ny dato, er løsningerne heller ikke noget, man gennemfører fra den ene dag til den anden. Det kræver en indgående dialog, hvor vi fra erhvervets side fremlægger de saglige argumenter, vi har over for politikerne og i høj grad inddrager praktikerne fra medlemskredsen som faglige sparringpartnere i de enkelte sager" siger han.
Langvarige forløb- I sager som arbejdstidsdirektivet og nu senest de skærpede sanktioner, er der tale om langvarige forløb, og ingen kan sige, at de ikke vidste, hvad der var i gang. Vi har jo fra erhvervets side erklæret os enige i, at der af hensyn til færdselssikkerheden, var belæg for nogle opstramninger af køre-hviletidssanktionerne.
- At man så fra politisk hold er gået langt ud over, hvad vi synes er nødvendigt og begrundet i ønsket om at forbedre trafiksikkerheden, er en anden sag. Det skal dog være helt klart, at DTL straks reagerede, da det kom til DTLs kendskab, hvad sanktionerne indebar.
- På det tidspunkt var det dog umuligt at råbe politikerne op, men efter en koordineret indsats fra en lang række organisationer over efteråret og anvendelse af mange kræfter ser det nu ud til, at politikerne begynder at lytte til organisationerne.
Men man får ikke Folketinget og andre politiske aktører til at skifte holdning uden videre. Det kræver både dialog og samarbejde, når vi som branche-organisation ønsker at blive taget seriøst. Og det bliver vi faktisk", siger Erik Østergaard og refererer i øvrigt til et besøg af transportminister Flemming Hansen forleden, hvor man havde en to timer lang drøftelse af erhvervets rammevilkår generelt og en lang række konkrete sager bl.a. trafiksikkerhed, Transportens Tænketank, køre- og hviletidssanktioner, bremseprojektet, modulvogntog, udenlandske chauffører, partikelfiltre og miljøzoner, storvognkontroller og særtransportbekendtgørelsen, skattefri rejsegodtgørelse og kombiterminaler.
-----