23948sdkhjf

Så kan man køre med næsten hvad som helst

Nye typer tippelads-trailere giver nye muligheder - ikke mindst i kraft af halvfund form. Og vægten kan være afgørende for om en kørsel er rentabel eller ej

Nye typer tippelads-trailere giver nye muligheder - ikke mindst i kraft af halvfund form. Og vægten kan være afgørende for om en kørsel er rentabel eller ej



Fra tidligere blot at blive anvendt til tippeladskørsel, hvor der er helt fast grund at holde og tippe på , har begrebet tippeladstrailer gennemgået en enorm udvikling.

Nu kører man ofte bort med jord fra byggepladsen, og tager sand med fra grusgraven tilbage til byggepladsen - det er muliggjort af de nye typer af moderne tippeladstrailere.

En del af udviklingen har bestået i overgangen fra almindelige firkantede lad, med sider og bund til halvrunde versioner, hvor man ikke har nogen flad bund. Derved undgår man at have hjørner, som giver kuldebroer som får den varme asfalt til at størkne, hvis det er den slags gods der er på ladet.

Og hvis man transporterer ler, undgår man som regel, at det bliver hængende takket være den runde bund. Når ler eller jord ved optipning bliver hængende, f.eks. i den ene side af ladet, sker der som regel det, at tippeladstraileren vælter. Ofte med den yderst kedelige konsekvens, at traileren totalskades.

Meget dyre skader

Er man rigtig uheldig, opstår der også skade på trækkeren og måske rammer ladet et eller andet på sin vej ned mod jordoverfladen.

Derfor er tippeladsskader så kostbare for ejeren.

Ydermere monteres der i dag plasticbund i næsten alle typer af tippeladstrailere. Denne bundtype klarer bedre de kraftige påvirkninger, og samtidig skrider lasten hurtigere af. Som en konsekvens af udviklingen bliver der også flere og flere tippeladstrailere. Fleksibiliteten, hvor en trækker kan køre med andre typer af trailere, betyder at mange vognmænd, går mere fra forvogn- hængerkombinationerne og over mod flere trækker-trailervogntog.

Lettere tippeladstrailere

s-koncernen i Hedensted hører til dem, der konstant udvikler på deres Kel-Bergmodeller af tippeladstrailere, både med tanke på en lavere egenvægt og en større styrke.

Det gælder nemlig om at have lav egenvægt, så derfor foregår der uophørligt en udvikling for at være så langt fremme som muligt på alle fronter. Den seneste version af rundtipperen er den nye type T250K, der har en egenvægt på kun 5.300 kg, Det betyder, at traileren har en maksimal lastevne på 34.700 kg, baseret på, at trækkeren foran, kan overføre en maksimal skammelbelastning på 16.000 kg.

Egenvægten må da også siges af være lav. I 2003 havde vi en halvrund tipper med som Månedens Køretøj af fabrikatet DANSON. Den havde en egenvægt på ca. 6.100 kg inkl. plasticbund.

Sammenlignet med denne Månedens Køretøj er der en forskel på ca. 800 kg i den nye Kel-Bergs favør. Groft sagt et lille ton på hver eneste læs. En ekstra nyttelast, der måske kan være forskellen på om transporten er en økonomisk succes eller fiasko.

Chassiset er designet til at kunne anvendes til såvel 30 m3 som 48 m3 tippelad og er konstrueret som to længdevanger i I-profil bygget i finkornstål 690 med specielle forstærkninger.

Svanehalsen er så tilpas lang, så en rigtig treakslede trækker, som den type MH Transport anvender, kan dreje fri uden problemer.

Det tilladte kingpintryk er 16.000 kg mens det samlede trippelbogietryk er 24.000 kg. Akslerne er fra SAF, af typen Intradisc udstyret med skivebremser. Akselophænget er luftaffjedring, der er udstyret med bogielift på den forreste aksel. Der er intet reservehjulsophæng og heller ikke reservehjul, og det virker selvfølgelig også positivt på egenvægten.

Støttebenene er af mærket JOST og af typen med to hastigheder og halvrund fod. I forenden sidder der et HYVA letvægtsstempel, der udfører tiparbejdet.

God konstruktion

Foran på chassiset sidder en fast monteret repos. Den er konstrueret rigtig, så den bliver nede på chassiset og dermed ikke optager kostbar højde, når der f.eks. tippes inde i en hal eller lignende. Selve ladet er konstrueret som en halvrund kantet aluminiumskasse, bygget i 7 mm aluminiumsplade. Indvendig er ladet forsynet med en plasticbund. I bagenden og ca. tre meter frem er der monteret ekstra slidplade i 7 mm. Aluplade, for at modvirke det store slid, som aftipning af mange kubikmeter grus uvægerligt vil medføre. Siderne er opbygget med skrå topprofiler, så der ikke bliver noget materiale liggende tilbage, når der tippes.

Bagklappen er solidt ophæng med vippepunktet lidt for bagsmækken center, så den i nedtippet stand vil forsøge at lukke. Åbningssystemet er trykluftstyret og foregår med to store MGM ventiler, som sidder meget godt beskyttet i den nederste del af ladets bagprofil lige over tipvangen.

Modvirker vælteulykker

Bremsesystemet er et KNORR EBS-system 2S/2M med RSS (EPS på trailere). RSS modvirker vælteulykker under kørsel og er et godt sikkerhedsudstyr, som efter min mening burde være standardustyr på alle trailere i dag. Der er monteret MGM-håndbremseventiler på to aksler.

Bagenden på traileren er både enkel og flot lavet.

Underkøringskofangeren kan slås op, hvis der f.eks. skal tippes i asfaltmaskine. Det er en fornuftig løsning. På den ene side af ladet er der monteret en rullepressening, som lige kan rulles over til den anden side. En funktionel og effektiv løsning, så godset kan blive beskyttet mod vejrlig og man kan undgå unødig støv m.v. når der køres ud af vejen.

Det skal også nævnes, at traileren er udstyret med et vægtmanometer, som sidder sammen med prøvestudserne og hæver sænkeventilen til luftaffjedringen.

Med denne nye Kel-Berg tippeladstrailer, har Lastaskoncernen igen vist, at virksomheden vil være med i front, når det gælder udviklingen inden for tippeladskøretøjer.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079