Den første MAN med HydroDrive er nu på landevejen
Vognmand Frank Segall er en af de allerførste som får leveret en MAN med en hydraulisk dreven foraksel
Blandt mange vognmænd er der et ønske om lastvogne, der er udstyret med flere trækkende aksler, når der er brug for det - samtidig med, at man ved kørsel ud af landevejen kun har brug for træk på én aksel.
Den eneste producent der indtil nu har kunnet klare dette ønske er SISU, som leverer tandembogier, hvor den bagerste aksel kan løftes fra jorden, og hvor trækket kan slås fra, når man ikke har brug for det. Dog giver det en vægtmæssig ulempe, fordi der stadig skal være et komplet bagtøj mere med drivaksler, navreduktioner samt et tungt fordelerbagtøj i den forreste drivaksel.
Men MAN præsenterede sidste år en interessant løsning, nemlig HydroDrive, der er en form for hydraulisk drift. Ved hjælp af hydrostatiske hjulnavs-motorer, kan der, når der er brug for det, etableres træk på en ellers død foraksel.
Og nu har vognmand og kranudlejer Frank Segall i Esbjerg netop fået leveret den første MAN lastvogn af typen TG 35.430 med HydroDrive.
Der er tale om et fireakslet chassis opbygget med en EFFER 850 kran.
Vognmanden har ønsket at få et køretøj, der er så let som muligt. Han har også ønsket at opnå en god brændstoføkonomi på almindelig vej, samtidig med at det er muligt at etablere træk på mere end blot en aksel.
Aktiveres med en trykknapAkselkonfigurationen består af to bogier, hvor den bagerste er en normal luftaffjedret bogie med træk på den forreste aksel, og den sidste aksel er styrende og hævebar.
I forenden er der to styrende foraksler, hvor den bagerste af de to foraksler er forsynet med hydrostatiske hjulnavs-motorer, der kan give ekstra trækkraft.
Ved kørsel med hastigheder under 30 km i timen kan chaufføren med et tryk på en knap i instrumentbordet aktivere denne foraksel, så den også trækker.
Hvis hastigheden overstiger 30 km i timen forsvinder trækket på forakslen helt automatisk.
Teknikken består groft sagt af en hydraulisk højtrykspumpe, en oliebeholder, en oliekøler, en ventilblok og to hjulnavs-motorer på forakslen.
Vægten opgives til at være ca. 260 kg mere end ved en almindelig aksel uden træk. I typebetegnelsen viser bogstavet H, at der er tale om MAN HydroDrive®.
Effer kran
Den nye lastvogn er leveret af MAN Last og Bus i Esbjerg. Kranen er en EFFER 850-8S, der er leveret af Effer Danmark, mens K.L Truck i Jernvedlund har stået for hele vognens opbygning og monteringen af kranen.
Kranen har en totalrækkevidde vandret med flyjibben monteret på 34,17 meter, hvor den kan løfte 655 kg. Den nye kranvogn forventes at blive taget i brug omkring den første februar.
-----