Ja til meget tunge køretøjer
Tilladelsen til at køre med modulvogntogene trækker ud - men skovvognene må gerne køre med større vogntogsvægte
Det ser ud til at gå noget trægt med at få lov til at køre med modulvogntog på mere end blot den ultrakorte forsøgsstrækning mellem Cargo Center i Kastrup Lufthavn og Øresundsbroen.
Til gengæld er der ingen problemer med at få lov til at køre med større vogntogsvægte, når det gælder transport af træ fra skoven. Senest har Færdselsstyrelsen tilladt fortsat kørsel med op til 56 ton vogntogsvægt med skovvognene.
Storm-træFærdselsstyrelsen udmelding lyder:
- Som følge af det store træfald i forbindelse med stormen den 8. januar 2005 tillader Færdselsstyrelsen hermed - efter aftale med Vejdirektoratet, Amtsrådsforeningen og Kommunernes Landsforening - at 3-akslede lastbiler, der har en tilladt totalvægt på 26.000 kg, anvendes med denne totalvægt - også ved national kørsel af træ fra skovene til fabrik. I den forbindelse tillades tillige et drivakseltryk på op til 11.500 kg, et bogietryk på op til 19.000 kg, og en vogntogsvægt på op til 50.000 kg. Tilladelsen er gældende til og med 30. november 2005. Færdselsstyrelsen tillader endvidere, at påhængsvogne, der ifølge typegodkendelsen har et samlet tilladt akseltryk på mere end 24.000 kg, anvendes med en forhøjet totalvægt svarende til summen af de tilladte akseltryk (dog højst 30.000 kg). Herved kan der opnås en vogntogsvægt på op til 56.000 kg.
Ved benyttelse af påhængsvognene med udnyttelse af en totalvægt på over 24.000 kg, skal der forinden ske ansøgning om transporttilladelse hos politiet efter reglerne for særtransport. Der skal ikke kræves klassificeringsattest, men de benyttede vejstrækninger (broer) skal have en broklasse på mindst 60. Transport af træ med disse højere vægte må altså foretages, uanset der ikke er tale om udeleligt gods, lyder det fra Færdselsstyrelsen.
-----