Økonomisk Mercedes Actros
Tunge laster og kørsel uden for fast vej sætter sit præg på brændstofforbruget
Man vælger som regel toakslede trækkere til ren landevejskørsel, når der testes brændstofforbrug.
Men denne gang tester vi en "både-og" trækker. Det vil sige en treakslet trækker, som anvendes til både at køre med tunge læs og samtidig køre på byggepladser.
Det meste af tiden køres der også på terminer, hvilket betyder, at chaufførerne ofte har travlt.
Det vil alt andet lige kunne aflæses på brændstofforbruget.
Økonomisk motorDenne Actros er udstyret med en V6 motor, som skulle være mere økonomisk end de lidt større V8 motorer.
Det betyder dog også, at der skal trækkes noget mere, når der er stigninger undervejs.
For at vognen kan udnyttes optimalt, er der ansat to chauffører, som kører med vognen i toholds-skifte.
Fra vognmandsside holder man skarpt øje med Actrosens forbrug. Derfor har vi haft mulighed for at få udleveret et regnskab for en længere periode, nemlig 21.321 km.
Godt tilfredsPå denne lange strækning har vognen forbrugt 7.107,71 liter gasolie, svarende til et forbrugstal på 2,9997 km pr. liter brændstof.
Vognmand Mads Kloster, fra Karl Georg Kloster Vognmandsforretning A/S i Løsning siger til Trans Inform, at man er godt tilfreds med forbrugstallet på denne Actros. Den ligger jævnt i svinget, sammenlignet med de øvrige trækkere, som udfører de samme typer opgaver.
-----