Godt Nytår!
Indianerne siger ikke tiden går, men tiden kommer! Lad os tage indianernes positive ordsprog til efterretning og lade et dejligt nyt år 2006 komme til os.
Der er noget særligt ved et årsskifte. Det er måske ikke helt som at blive født på ny (hvem kan i øvrigt huske det!) - men lidt. Vi lægger det gamle år bag os og begynder på et nyt.
Traditionen tro bliver vi ved årets start præsenteret for diverse slanketips - og det er vel de færreste, der kan sige sig fri for et par ekstra pund efter indtagelse af julens mange lækkerier. Men slankekost gør det ikke alene, Nej motion, det er det, der skal til, hvis vi vil undgå at skulle trimle rundt om juletræet næste gang. Så danskerne er gået i "træningslejr" - enten i motionscenter, på de - igen særdeles attraktive danseinstitutter - eller er blevet udstyret med januars store dille, skridttælleren. Dét og meget mere om sundhed vil vi i øvrigt fortælle mere om i næste nummer af Trans Inform, hvor vi sætter fokus på sundhed og livsstil.
At cykle er også sund og god motion, og cyklen benyttes jo i høj grad også som transportmiddel. Desværre sker der også en del trafikulykker, hvor der er cyklister involveret - ulykker med slemt tilskadekomne eller dræbte. Ulykkeligvis hører man ofte om disse ulykker, når lastbiler er involveret. Og pressen er ikke sen til at komme med en udlægning, som sjældent taler til fordel for lastbiler - det er altid lastbilchaufførens skyld! (Cyklisten er jo den såkaldt "bløde trafikant" - og kan derfor ikke lastes).
Jeg har været inde på det før, men jeg kan ikke lade være - efter egne oplevelser - igen at pege på de totalt frygtløse cyklister, man oplever i de større byer i Danmark. De kommer farende med ekstrem høj hastighed - og en lastbil, der med blinklyset viser af for at dreje til højre - kan ligesom ikke være cyklistens problem, han tager det for givet, at chaufføren holder tilbage. Det kan imidlertid være vanskeligt for en chauffør at vurdere, hvor lang tid det varer, inden cyklisten er i farezonen, hvis han overhovedet - med den fart - er i chaufførens spejl. Men cyklisten har jo retten på sin side. Men hvad hjælper det - for hverken en død cyklist eller en chauffør, der får traumer for livstid, har noget at bruge deres rettigheder til.
Jeg kan derfor kun prise det flotte initiativ, som firmaet H.P.Therkelsen i Padborg har taget. De har helt enkelt - i grunden - forsynet deres lastbiler og trailere med store selvlysende skilte, der tydeligt fortæller cyklister, hvor på siden af lastbilen de bør stoppe, for at chaufføren skal have en ærlig chance for at se dem i spejlene. Men her er det jo så, det kan være svært for de cyklister, der kommer farende med 40-50 kilometer i timen - de når ganske enkelt ikke at registrere det. Er der i øvrigt nogen hastighedsgrænser for cyklister? De skal jo også følge færdselslovens almindelige regler.
Er der mon nogensinde lavet forsøg med, at cyklister kørte i venstre side af vejen? Det kunne måske være en mulighed for at undgå de omtalte ulykker. Bilisterne ville have en mulighed for at få øjenkontakt med cyklisterne - og omvendt.
Går du med kniv, kan du risikere fremover at blive betragtet som kriminel. De mange meningsløse knivoverfald, der har fundet sted indenfor de seneste år i Danmark, har afstedkommet, at et flertal i Folketinget går ind for et generelt forbud mod at gå med kniv. Et forbud, som Politiet dog ikke ser som en god idé, idet de mener, det vil kriminalisere mange lovlydige borgere. Det er da de mennesker, der forulemper andre, der er de kriminelle. Der skal afsiges hårdere, konsekvente domme og gives langt strengere straffe til dem, der slår uskyldige mennesker ihjel - eller måske invaliderer dem for livstid.
Kniven bliver til et mordvåben i stedet for det praktiske redskab, den ellers er.
Og hvad med den stakkels lystfisker eller den vakse spejder - for slet ikke at tale om alle de mænd, der har en kniv som fast bestanddel i lommen - skal de nu pludselig betragtes som kriminelle?
Og for at slutte ved begyndelsen: Det første man taber under en afmagringskur, er det gode humør.
-----