23948sdkhjf

Tachograf alligevel ikke i kraft nu

Trods beslutsomhed til det sidste hos Justitsministeriet om tachograf-start herhjemme den 1. januar 2006, sker der nu alligevel en udskydelse.

Trods beslutsomhed til det sidste hos Justitsministeriet om tachograf-start herhjemme den 1. januar 2006, sker der nu alligevel en udskydelse.



Således oplyser Rigspolitiet nu, at startdatoen 1. januar 2006 er suspenderet, og at en ny dato for ikrafttrædelse i stedet forventes at blive maj 2006. Det sker efter en henvendelse fra EU-Kommissionen. - I praksis indebærer Kommissionens beslutning, at danske vognmænd frem til maj 2006 nu frit kan vælge enten at installere den digitale tachograf eller at benytte den kendte fartskriver i nye lastbiler, oplyser DTL.

For danske vognmænd, der kører i udlandet, betyder det, at de ikke kan retsforfølges uanset valget af fartskriver. Samtidig undgås, at udenlandske vognmænd under kørsel i Danmark bliver retsforfulgt eller straffet, hvis deres lastbil er indregistreret i et andet land og ikke forsynet med en digital fartskriver.

Sagen nærmer sig det farceagtige. Gang på gang er der skabt tvivl om datoen for indførelsen af tachografen. Så sent som i december 2005 slog Justitsministeriet fast, at datoen 1. januar 2006 var gældende i Danmark, lyder kritikken fra DTL, som peger på, at Kommissionen har haft alle muligheder for at fastsætte en holdbar dato, som de enkelte lande og vognmændene kunne indrette sig efter

- Nu står datoen igen åben Det er helt uholdbart, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard, som finder det

umuligt at arbejde og planlægge med så skiftende udmeldinger.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094