Transportminister nøler med modulvogntog
Flere og flere medlemmer af Folketingets trafikudvalg ønsker et udvidet dansk forsøg med modulvogntog efter svensk forbillede. Senest har Walther Christophersen, der er trafikpolitisk ordfører for Dansk Folkeparti, meldt sig til koret med et krav om den hidtil mest liberale model.
- Min mening er ganske klar: hvis modulvogntog som koncept skal køre optimalt, både kapacitets- og miljømæssigt, så skal de have lov til at køre på andre veje end kun på motorvejene, der er helt oplagte. De skal desuden have adgang til større havne med erhvervskarakter, siger Walther Christophersen.
Han har en fortid hos A.P. Møller Mærsk og har skarpe meninger om transportforhold i Danmark og Europa.
? Løsning af de problemer, der er på transportområdet, er et utroligt vigtigt og relevant emne og en væsentlig forudsætning for vækst i fremtiden, siger han, og fortsætter ? Jeg er nok den trafikpolitiske ordfører, der er mest progressiv på området.
Kritik af ministerHan betegner transportminister Flemming Hansens nuværende ? stærkt afgrænsede forsøg som uforsvarligt.
- Vi skal se at komme i gang med modulvogntog i Danmark, for trafikken er ved at sande til på de danske hoved- og motorveje. Og det er også afgørende for dansk erhvervsliv, at vi hurtigt får truffet de rigtige beslutninger. Det nuværende forsøg, der involverer Øresundsbroen og Kastrup Lufthavn er i mine øjne ikke forsvarligt. Man er ? ikke mindst som konservativ transportminister - nødt til at tilgodese erhvervslivet og dermed sikre virksomhedernes konkurrencekraft, og at arbejdspladserne bliver i Danmark. Dermed bidrager man også til at reducere globaliseringens negative effekter, fremhæver Walther Christophersen.
Dansk Folkepartis trafikpolitiske ordfører udtrykker helhjertet støtte til DTLs ønske om et udvidet forsøg med modulvogntog på det overordnede vejnet.
Tidligere har blandt andre Henriette Kjær (K), Jens Chr. Lund (S) og Gitte Lillelund Beck (V) udtalt sig positivt omkring mulighederne for at udvide modulvogntogsforsøget.
Støtte til minister
I Dansk Transport & Logistik påpeger adm. direktør Erik Østergaard, at trafikministeren allerede har nedsat et hurtigt arbejdende udvalg med repræsentanter for de relevante brancheorganisationer og myndigheder, der skal undersøge mulighederne for at udvide forsøgsordningen på Øresundsbroen.
- Det tolker jeg som et positivt signal fra ministeren. Arbejdsgruppen er nedsat efter, at vi fik Carl Bro A/S til at lave en ny rapport, der viste, at det er muligt at køre med modulvogntog uden, at der skal foretages større investeringer. Den eksisterende infrastruktur er for langt størstepartens vedkommende klar til modulvogntog. Der er ikke behov for de såkaldte omladepladser langs motorvejsnettet, som der ifølge ministeriets egen rapport ville kræve store investeringer. Vi skønner, at samfundet skal foretage anlægsarbejder for mellem 16 og 20 mio. kroner, siger Erik Østergaard.
Han håber, at arbejdsgruppen under Transport og Energiministeriet i løbet af få måneder vil kunne komme med klare anbefalinger.
- Vi er naturligvis glade for, at der er positiv politisk opbakning til et udvidet forsøg med modulvogntog. Vi er i løbende dialog på flere fronter og har kontakt til alle medlemmer af trafikudvalget. Derfor tror jeg også, at vores ønsker bliver opfyldt inden for en overskuelig fremtid, siger Erik Østergaard.
-----