Regler om vejafgifter vedtaget
Europa-Parlamentet vedtog i går sit forslag til nye regler for, hvordan de europæiske vejafgifter for lastbiler kan indrettes i medlemslandene (Eurovignet-direktivet).
Forslaget til det nye direktiv er et kompromis med Ministerrådet, som derfor forventes at sige OK til forslaget. Direktivet vil derfor kunne træde i kraft i løbet af første halvår 2006, vurderer DTL.
De nye regler skal bidrage til at tøjle beskatningslysten i medlemslandene. Reglerne skal også sikre, at niveauet for vejafgifter fastsættes på basis af objektive kriterier. Det er bl.a. de faktiske omkostninger for infrastrukturen. Afgifterne kan så varieres for at tage hensyn til miljøbelastning, støj, tidspunkt for kørslen med mere.
Vigtigst er, at der sættes grænser for at bruge vejafgifter som en ubegrænset indtægtskilde for slunkne statskasser.
- Nye afgifter og nye regler er aldrig gode nyheder. Men i dette tilfælde er der tale om revision og modernisering af nogle gamle og uklare regler. Det er positivt, at disse nye fælles EU-regler skal bruges til at holde f.eks. størrelsen af den tyske vejskat, maut'en, i ave og sætte rammer for den måde, den opkræves på. Det vil skabe bedre vilkår for dansk vejtransport i Europa, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard, som er bekymret over, at EU bevæger sig ind i en ret konkret debat om afgifter, der skal modsvare belastninger af miljøet. Det er en meget vanskelig debat, der hurtigt bliver præget af myter og påstande.
Det er DTLs opfattelse, at transportformerne skal samarbejde og udnytte hinandens stærke sider. Men når godsbanerne siger, at lastbilerne skal betale 60 procent yderligere i afgifter – for miljø og andet - og at kun i den situation kan jernbanegods overleve, kan man kun ryste på hovedet, siger Erik Østergaard.
- I den kommende debat vil DTL derfor arbejde for, at den bliver baseret på fakta og med hensyn til de omfattende investeringer, som vore medlemmer er i fuld gang med i miljøvenlige køretøjer. Desuden skal debatten altså også tage højde for de klare transportbehov, som dagens samfundsøkonomi har, i form af just in time-leveringer, effektivitet og fleksible leveringer, siger Erik Østergaard, og påpeger, at det er en mangel ved de nye regler er, at kun lastbiler omfattes af EUs regler for skatter og afgifter
-----