Lastbilkøbere bør være på forkant
Første oktober 2006 træder den nye EURO 4 norm i kraft, og groft sagt vil en hel en hel generation af lastvogne i løbet af en nat falde i værdi.
Der er nemlig ingen tvivl om, at en EURO3 klassificeret lastvogn, dermed vil blive mindre attraktiv som brugt. Rabatmuligheden på den tyske motorvejsskat MAUT?en efter den første oktober 2006 vil også være en væsentlig faktor, som vil øge motivationen til at anskaffe sig EURO 5 klassificerede lastvogne.
Derfor bør potentielle købere af nye lastvogne nok tænke sig om en ekstra gang, inden de bare anskaffer sig en ny lastvogn som kun er EURO3 klassificeret.
Man kan også nemt forestille sig, at nogle lastvognsforhandlere har EURO3 versioner stående på lager, som de vil sælge på favorable vilkår lige op til den første oktober næste år. Men potentielle købere bør vurdere, om det virkelig er en god forretning, de er i gang med, inden de siger ja tak og skriver under.
Dyrere på lang sigtLavere gensalgspris og dyrere MAUT, hvis man kører meget i Tyskland, kan måske betyde, at et sådan køb på længere sigt kan blive dyrere, end hvis man havde købt en lastvogn med en højere miljøklassificering.
Inden for en overskuelig fremtid kan man også forvente, at sig flere og flere transportkunder stille krav om en høj EURO-norm, på de lastvogne som skal udføre deres kørsels-opgaver.
Således er den slags krav allerede begyndt at snige sig ind i udbudsmaterialet ved nogle licitationer som en lille biting, der lige skal være i orden. Og man ser da også allerede i dag vognmænd og firmaer, der har bestilt eller endog fået leveret lastvogne, som opfylder enten EURO 4 eller EURO 5 normen.
Dette gælder inden for alle transportsegmenter, også inden for bygge- og anlægsområdet.
-----