Fremtidens danske luftfart
Selv om ikke alle betragtede ministeren oplæg som fyldestgørende, så hæftede deltagerne sig ved, at den nu for første gang er kommet en samlet plan for dansk luftfart. Det blev fastslået, at den nuværende luftfart og lufthavnsdækning herhjemme ikke er nogen selvfølge, men et aktiv, som skal have fornuftige rammer. Det mente transportministeren at have lagt op til med udspillet, og han sagde, at der var tale om en slags kontrakt, hvor branchen gjorde sit for at sikre fremtiden mens regeringens gjorde sit for at skabe nogle rammer, som giver branchen den fornødne frihed.
På konferencen blev det samtidig fremhævet, at luftfragten kan ventes at få en endnu større rolle at spille i en stadig mere globaliseret fremtid.. Derimod var deltagerne ikke specielt imponeret af EU's tilgang til luftfarten, som mange fandt for præget af centraleuropæisk tankegang, og ministeren blev opfordret til at gøre mere for at fremhæve i EU, at luftfarten har endog meget stor betydning her i Nordeuropa.
Luftfragten vokser hurtigtStigende brug at højværdi-varer med stort videns-indhold, gør luftfragt til en stadig mere interessant transportform. Men det kræver gode fly-fragtforbindelser fra Danmark
I regerings nye udspil ?Dansk luftfart 2015? påpeges det, at sammenhængen mellem passagerflyvning og luftfragt er så vigtig, at fragten kan være afgørende for om, et rute er rentabel eller ej.
Hvis dansk erhvervsliv skal kunne udnytte de muligheder, som luftfragt giver ? f.eks. som led i udviklingen af orden-on-demand-konceptet, må der være et bredt udvalg af luftfragtselskaber i de danske lufthavne en indbyrdes konkurrence mellem dem for at holde et rimeligt niveau på fragtraterne, fremgår det af rapporten, der nævner, at det i dag er almindeligt at trucke danske varer til Schiphol eller Frankfurt, fordi det er billigere af få sine varer ud i verden derfra.
-----