23948sdkhjf

Globale indspark

Den nationale andedam fyldte forbløffende meget på havnekonferencen i Odense, når skibsfartens internationale fokus tages i betragtning.

Men et par foredragsholdere på konferencens første dag leverede et par globale indspark til debatten.

Chefanalytiker Steen Bocian, Danske Bank, gjorde rede for de globale handelstendenser og havnenes helt afgørende rolle i verdenshandlen.

Han startede dog med en sygejournal på de danske havne.

- Det må undre, at den internationale godsomsætningen på danske havne er stort set uændret over de seneste 15 år, når man ved hvor meget godsmængderne er vokset, sagde Steen Bocian.

Samlet set steg godsomsætningen på de danske havne ganske pænt op til 125 mio. tons i 1997. Året efter åbnede Storebælts Broen og godsomsætningen på havnen dykkede ned under 100 mio. tons. Øresunds Broens åbning førte til en mindre dramatisk fald i godsomsætningen i 2001. Mens den første infrastruktur-omvæltning først og fremmest ramte den danske indenrigstrafik, så var den sidste mærkbar på udenrigsomsætningen.

Antallet af danske havne med godsomsætning er dalet støt i perioden. En udvikling, som Steen Bocian vurderede vil fortsætte i de kommende år.

Mens skibsfartens rolle i den nationale godstransport er forholdsvis moderat, så tegner skibene sig for to tredjedele af godskagen i den internationale transport.

Godsmængderne i udenrigshandlen er vokset fra knap 70 mio. tons i 1990 til nær ved 120 mio. tons i 2003. Tilsvarende er godsomsætningen i de danske havne kun øget fra godt 60 mio. tons til godt 70 mio. tons i perioden.

Globalisering

- Danmark er en handelsnation og vores udenrigshandel tegner sig for en stadigt større andel af bruttonationalproduktet. Det er stadig de nære lande omkring os, der tegner sig for hovedparten af vores samhandel med udlandet. Men de fjerne lande ? typisk i Asien og især Kina ? tegner sig for en voksende andel, fortalte Steen Bocian.

Danmarks traditionelle samhandelspartneres andel af den samlede udenrigshandel er typisk svagt faldende, trods pæne vækstrater omkring fem procent årligt i perioden 1994 til 2004.

Til sammenligning er den danske samhandel med Kina vokset med 15,4 procent årligt i perioden. Kina tegnede sig dog kun for en procent af den danske udenrigshandel i 1994, men var i 2004 vokset til 2,6 procent. Dermed er Kina Danmarks 9. vigtigste samhandelspartner.

- Den udvikling vil fortsætte i de kommende år, vurderede Steen Bocian.

Mere samhandel

Kina har nu et BNP på niveau med Frankrig. Men i 2020 forventes Riget i Midten at have overhalet Japan og kun USA vil have et bruttonationalprodukt, der er højere. I 2040 vil selv USA være henvist til andenpladsen i den globale økonomi.

- Dansk skibsfart er i kraftig fremgang og tegner sig nu for en omsætning på 160 mia. kroner og bidrager med et plus på betalingsbalancen på omkring 20 mia. kroner. Netop skibsfarten er med til, at Danmark er et af de meget få lande, der har overskud på handelsbalancen med Kina, sagde Steen Bocian.

Han afviste frygten for tab af arbejdspladser og økonomisk aktivitet.

- Alle erfaringer fra de seneste 10 år viser, at globaliseringen medfører øget samhandel, stigende godsmængder og nye arbejdspladser.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063