23948sdkhjf

Transportens Tænketank

Der var udbredt enighed blandt konferencedeltagerne på TØF og Danske Havnes . Havnekonference i Odense i slutningen af november om at transportformerne er indbyrdes afhængige. Derfor efterlyste flere også en samlet overordnet godstransportstrategi for Danmark, der skal bygge bro mellem skib, jernbane og lastbil.

Det resulterede i at såvel brancheorganisationer som politikere udtrykte interesse for det gamle forslag om en ?Transportens Tænketank?.

Opbakningen gjorde så stort indtryk, at Transport- og Energiministeriets repræsentant Claus Baunkjær lovede at ministeriet vil undersøge, hvordan en sådan tænketank skal sammensættes i samarbejde med organisationerne i branchen, samt at ministeriet vil fungere som sekretariat for tænketanken.

Skyttegrave

- Vi skal holde op med at grave skyttegrave og må erkende, at vi er gensidigt afhængige. Transportens tænketank kan bidrage afgørende til, at bevare transportarbejdet i Danmark. Hvis ikke transportformerne integreres bedre i fremtiden, vil transportarbejdet forsvinde andre steder hen, sagde adm. direktør Erik Østergaard, Dansk Transport & Logistik.

Flere udlagde målet for tænketanken, som udarbejdelsen af en national godstransportstrategi. Men den udlægning vakte ikke udelt begejstring.

- Jeg er usikker på, om der er behov for en overordnet strategi. Vi vil naturligvis gerne være med til at drøfte spørgsmålet, men hvis man forestiller sig en stalinistisk planøkonomisk løsning, så vil det være spildt arbejde, sagde Jens Hennild, Dansk Industri.

Stor interessse

Interessen for Transportens Tænketank var dog så stor, at den formentlig bliver en realitet inden for en overskuelig fremtid.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156