Store ambitioner i CMP
Copenhagen Malmø Port, CMP, skal ifølge sin første 5-års plan nå et overskud i år på mimimum 30 mio. SEK, og det mål bliver som planlagt nået i år. Dermed øger virksomheden for 5. år i træk omsætning og overskud.
En ny forretningsplan for de næste 5 år regner med en fortsat fremgang og sætter som mål en årlig omsætning på mindst 625 mio. kr. og et overskud på mindst 50 mio. kr, svarende til en vækst på 50 procent.
Lars Karlsson ser det økonomiske resultat som langt vigtigere end omsætningen i mængder:
- Sat på spidsen vil jeg hellere omsætte en ny bil end en palle med stykgods. Håndtering af 10.000 biler betyder mere på vores bundlinie end 10.000 paller stykgods, siger til i havnen blad CMPnews
Han ryster på hovedet over kolleger, der fortsat fokuserer mere på mængder end resultat. Det svarer jo til, at en stor rengøringskoncern gik op i, hvor mange rum eller spejle, man rengør om året.
Omsætningen pr. medarbejder er øget år efter år. I løbet af den første forretningsplan er der blevet rationaliseret. Især en del traditionel pakhus og stykgodsaktivitet er forsvundet. Nogle kunder med store mængder er dog tilbage.
?Det var åbenlyst at sanere aktiviteter, som klart var dårlige forretninger. Det umiddelbare potentiale
for den slags hurtige rationaliseringsgevister er naturligvis meget mindre nu end ved CMP's start for fem år siden?, siger den adm. direktør.
I det kommende år skal håndteringen af biler, som har været gennem en stormfuld vækst, optimeres med fokus på økonomi.
- Vi har også i særlig grad blikket rettet mod Containerterminalen. Vi har fået klart større mængder, og dermed en bedre udnyttelse af vore ressourcer, men den samlede lønsomhed er utilfredsstillende, og det skal vendes gennem investeringer i nyt udstyr og et samarbejde med vore kunder. Alle forretningsområder skal i den kommende femårsplan bidrage positivt til vores samlede resultat.
Lars Karlsson begrunder i bladet sin tro på en fortsat vækst med en vifte af forhold.
Krydstogtområdet slår rekord efter rekord. CMP er i dag en etableret skandinavisk hub for nye biler. Den store Toyota terminal udvider sine aktiviteter. To kunder er ved at køre deres nye bilterminaler i gang. Der forhandles med nye bilimportører om etablering i havnen. Transitolien er et forretningsområde med et stort vækstpotentiale. Trafikken til Tyskland øger sin kapacitet.
Inden for en tidshorisont på et par år skulle det være muligt at byde en ny rute velkommen til havnen. Det arbejder vi hårdt på, siger Lars Karlsson, som også satser på mere kajplads til krydstogtskibene
Han er ikke blandt for, at en ambitiøs plan næppe kan nås alene gennem en organisk vækst.
Én mulighed er køb af nye anlæg, ejerskab eller ejerandele i andre havne og lignende. Lars Karlsson henviser til Göteborg Havns engagement i Gävle og udsigten til nye operatører ved Oslos containerterminal.
- Det er i første række Østersøområdet, vi har kig på. Det kunne eksempelvis være interessant for os at drive terminalaktiviteter for en af vore eksisterende kunder på en anden lokalitet ? f.eks. i Baltikum, siger han.
-----