Vækst i danske havne
Under ovennævnte titel offentliggjorde Transport- og Energiministeriet og Økonomi- og Er-hvervsministeriet sidst i november en analyse af de største danske erhvervshavne og de tilknyttede havnevirksomheder. Bilag 1 heri udgøres af en godt 100 siders analyse af dan-ske havne, udarbejdet af Institut for Transportstudier og TetraPlan A/S.
Baggrunden for det samlede projekt var et ønske om at identificere konkurrenceevnen i den danske havnesektor set for havnene og for havnevirksomhederne under et, som ud-gangspunkt for formuleringen af en fremtidig vækststrategi for havne. Økonomi- og takst-analyse redegør for en række indtægts- og prisanalyser af større danske havne.
Formålet har været at fokusere på havne- og havnevirksomhedernes økonomi med hen-blik på at få afdækket ligheder og forskelle mellem havnene, samt om muligt at få klarlagt en række styrker og svagheder set i et fremtidsperspektiv.
Vigtig rollerHavnene spiller en vigtig rolle i det samlede transportsystem, og velfungerende havne sammen med gode forbindelser til det øvrige transportnet er derfor vigtigt for Danmarks økonomi. Havnenes økonomi og organisering og rammebetingelserne for deres udvikling er derfor af stor betydning. Havnene er også forskellige, ikke kun i størrelse, men i nok så høj grad i forhold til hvilke funktioner den enkelte havn udfører, herunder hvilke typer af kunder, der er i centrum for virksomheden.
Med kunder forstås især forskellige typer af skibe medførende forskellige typer gods, som hver for sig stiller krav til havnens fysiske formåen, dens materiel samt til de servicevirk-somheder, der er knyttet til den enkelte havn.
Kravene til transport vokser, og da havnene udgør en uhyre vigtig del af den samlede transportkæde for søtransporten, er det af afgørende betydning, at de kan honorere de krav, kunderne stiller.
Kan kravene ikke opfyldes, kan kunden i mange tilfælde vælge en anden havn, en anden transportløsning, eller måske helt opgive transporten.
Multimodal fremgangSpecialiseringen har i mange år peget mod en høj grad af fokusering på de multimoda-le transporter, som har haft stor fremgang især til søs. Det må dog erkendes, at de contai-neriserede godsmængder målt i tons stadig er meget små sammenholdt med de øvrige mængder, og at en fortsat vækst i containertransporterne kun vil rykke marginalt ved dette billede. Også på sigt vil der derfor nok kun være plads til et meget beskedent antal store containerhavne i Danmark.
Den traditionelle ?opgavebrede? havn vil derfor fortsat være den mest udbredte, dog med nogen fokusering på specialer såsom færgetrafik, tørbulk, olie eller andet. Samarbejdet med kunderne og samspillet med de øvrige transportformer parret med den fysiske belig-genhed og kompetencer vil være af afgørende betydning for den enkelte havns udvikling.
Hertil skal lægges den stigende internationale arbejdsdeling, som i sig selv giver anledning til øget transport, og dermed yderligere sætter fokus på det effektive skib og på den infra-struktur, skibet skal benytte sig af for at udfylde sin plads i værdikæden.
Specialiserede havneMed ministeriernes egne ord er konklusionerne på den samlede analyse, at det går godt i den danske havnesektor. Resultaterne peger på, at vækst i den danske havnesektor vil kunne opnås ved, at rammevilkårene stimulerer en udvikling i retning af, at større havne i endnu højere grad vil kunne udnytte stordriftsfordele, herunder bedre muligheder for kon-kurrence mellem flere operatører i den enkelte havn og bedre samspil mellem sø- og land-transport.
Samtidig skal det sikres, at de mindre havne fortsat har en naturlig plads i det samlede havnebillede. Havnenes udvikling kan f.eks. ske ved at havnene i endnu højere grad spe-cialiserer sig i bestemte transportformer og godstyper samt udnytter stordriftsfordele og forbedrer kapacitetsudnyttelsen.
-----