Luft under vingerne
Lars Stokholm Transport har kørt med alt fra flydende asfalt til rock n' roll - men det er konventionel speditørkørsel i og uden for Danmark, der giver smør på brødet.
Allerede i telefonen opdager man, at Lars Stokholm Transport ikke er nogen helt almindelig dansk virksomhed. I hvert fald hvis man er så heldig, at komme på ventemusik.
Røret klinger hverken med klassiske kompositioner eller noget af den vanlige 'easy listening' muzak, der følger med telebranchens telefonborde, men med den forbløffende strøm af uartigheder, som komikerparret Monrad og Rislund i leveringsdygtige i.
- Det behøver jo ikke at være så højtideligt det hele, siger Lars Stokholm med et drenget grin.
Virksomheden hører hjemme på en mindre oplagsplads bag Superdæk på Formervangen i Glostrups industrikvarter. Virksomhedens 26 lastvogne, der alle er af trækker-trailer typen, styres fra to mindre bondehuse.
Vognmand Lars Stokholm, 49, kunne fejre sit 25 års jubilæum som selvstændig i april i år.
Interessen for lastvogne har Lars Stokholm haft fra barnsben, hvor faderen var ansat i det store københavnske vognmandsfirma Max J. Madsen. Derfor tog Lars Stokholm også stort kørekort på sin 18 års fødselsdag.
- Men en time efter jeg havde bestået køreprøven gik Max J. Madsen i betalingsstandsning, så det blev der ikke noget af. Men to store kunder i Sverige - Nynæs Petroleum og Container Express valgte at fortsætte med to biler i et firma med min far som direktør, fortæller Lars Stokholm.
Her lærte den unge chauffør faget fra bunden i perioden 1974 til 1980, hvor han selv overtog aktiviteterne fra Container Express og startede karrieren som selvstændig.
Flydende asfaltDer fulgte to lastvogne med i købet, men Lars Stokholm afhændede den ene med det samme, mens han selv fortsatte bag rattet i den anden. Hovedaktiviteten var tankvognskørsel med flydende asfalt og det var stadig de svenske kunder, der leverede ordrerne.
Den enlige tankvogn blev dog suppleret med en ny lastvogn og ansættelse af en chauffør i 1982.
Men tankvognskørslen stoppede bogstaveligt talt med et brag i 1983, da tanken på Lars Stokholms lastvogn eksploderede. Med Lars Stokholm siddende i førerhuset.
- Nynæs Petroleum havde fyldt tanken med asfalt, der var for varmt. De havde to termometre, og de valgte at stole på det, der stod lavt i stedet for det, der stod på 'farligt'. Jeg blev kastet ad helvede til og lastvognen var totalskadet. Det tog lang tid, at udrede sagen med forsikringsselskabet, fordi de ikke kunne blive enige om, hvem der havde ansvaret, fortæller Lars Stokholm.
Pop-transportVirksomheden fortsætter med mere konventionelle transportaktiviteter indtil midtenl af 1980'erne, hvor der kommer rock n' roll på programmet.
- Min bror arbejde som stagehand (scenemedarbejder) i musikbranchen, og tilbage fra begyndelsen af 70'erne havde jeg hjulpet til en gang i mellem. Et par af hans kolleger startede senere deres eget turne-bureau, og da de så stod og manglede en vognmand, så kontaktede de mig og spurgte om jeg ville køre turné med Sanne Salomonsen på hendes første solo-turne, siger Lars Stokholm.
Det blev indledningen til en lang række turneopgaver for kendte danske musiknavne som Anne Linnet, Michael Falk og TV2 samt internationale navne som Tina Turner og Rod Stewart.
Erfaringerne i musikbranchen gjorde dog ikke Lars Stokholm til ekspert i populærmusik.
- Et bureau ringede og spurgte, om jeg ville køre en Europaturne for noget, der hed Spandau Ballet. Da jeg så forklarede chaufførerne, at vi skulle køre for en eller anden ballet, så spurgte de naturligvis, hvad den hed. Det er jeg blevet drillet en del med siden, siger Lars Stokholm. (Spandau Ballet er navnet på et rockband)
De store danske musikfestivaler har i dag afløst de traditionelle turneer, og det betyder, at danske pop-orkestre rejser med en betydeligt lettere bagage.
- Men vi kører fortsat en del af det vi kalder tekniktransport, for blandt andet teatre og TV. Når store koncerner afholder aktionærmøder, så kører vi også med teknikken, fortæller Lars Stokholm.
International trafikTekniktransport udgør kun en mindre andel af virksomhedens aktiviteter. De fleste kilometer bliver kørt i mere konventionel stykgodstransport for de store speditører.
- Vi har typisk en 7-8 trækkere kørende herhjemme, mens resten kører i international trafik.
Hovedlandene er Spanien, England og Sverige, men vi kører over størstedelen af Europa. Vi veksler lidt mellem bilerne af hensyn til køre-hviletidsbestemmelserne og de nye arbejdstidsregler, for at få regnskabet til at gå op, forklarer Lars Stokholm.
DAF har altid været Lars Stokholms favoritmærke, men der er også enkelte MAN'er i flåden.
Lars Stokholm erkender, at det er blevet sværere at tjene penge i de senere år.
- Men jeg har lidt på fornemmelsen, at det er ved at ændre sig. Konkurrencen fra Østeuropa er klart mærkbar, men jeg tror ikke det er den trussel, som nogen gør den til. Især ikke når det gælder stykgodstransporter. Her er der behov for lidt mere kvalificeret arbejdskraft bag rattet med chauffører, der kan lidt sprog, og som kan tænke selv, siger Lars Stokholm
Fortjent pris- Vi står over for en prisforhøjelse. Vi skal have det for transporterne, som vi fortjener. Der vil sandsynligvis være nogle kunder, som finder et billigere tilbud et andet sted. Så må vi sige tak for denne gang og skære de biler væk, som kunderne ikke vil betale for. Det er ikke et mål i sig selv for mig, at køre med mange biler. Vi skal tjene penge på hver enkelt bil, siger Lars Stokholm.
Han lægger ikke skjul på, at manglen på kvalificerede chauffører gør det lettere at skære de mindst givtige transporter væk.
Danske lastvognschaufførers arbejdsglæde er blevet sat under betydeligt pres efter indførelsen af de nye arbejdstidsregler og især de skærpede bødekrav for overtrædelse af køre-hviletidsreglerne.
- De er simpelthen bange for at begå fejl. Vi har gjort meget for at uddanne chaufførerne i de her ting. Og selv om jeg er selv kan reglerne, så sker det, at der er tilfælde, hvor jeg kan komme i tvivl. De nye bødetakster er helt ude i hampen. Jeg har lige læst om en bagatelforseelse, hvor vognmanden fik en bøde op 30.000 kroner, fordi chaufføreren - der selv fik en bøde på 15.000 kroner - havde glemt fem køreskiver derhjemme. Det er som om, det er vigtigere, at chaufførerne tæller timer og minutter, end at de koncentrere sig om at køre sikkert, siger Lars Stokholm.
KonkursenVognmand Lars Stokholm gik konkurs med selskabet i 1999. En begivenhed som vognmanden gerne ville have været foruden.
Han forklarer selv krakket som det mislykkede forsøg på at integrere sin egen vognmandsforretning med Mogens Nielsen Transport, som han købte et par år tidligere. En handel der med et slag fordoblede antallet af biler til 48.
- Der var en kolossal forskel i virksomhedskultur, og det betød, at Mogens Nielsens chauffører åbenbart følte, at de blev dårligt behandlet. En af de gamle Mogens Nielsen chauffører, der kører for mig i dag, spurgte den gang til sine gamle kolleger, "I kører den samme kørsel med de samme disponenter, I får jeres penge til tiden, nøjagtigt som hos Mogens Nielsen, og præcist det I skal have efter overenskomsten, hvad er det så I er sure over". Men det hjalp ikke. og mere eller mindre ubevidst, så kom de til at modarbejde virksomheden, fortæller Lars Stokholm.
- Det betød sammen med en ringere finansiering, end det der var budgetteret inden købet, at det var umuligt at få det til at løbe rundt. Hvis det havde været en anden vognmandsforretning med en virksomhedskultur, der passede bedre til min, så ville det have været en helt anden sag, siger Lars Stokholm.
Mogens Nielsen købte sin andel tilbage kort før konkursen. Et salg, som betød, at Lars Stokholm undgik en personlig konkurs.
Han lægger ikke skjul på, at der er flere versioner af hændelsesforløbet, der ledte op til konkursen, og den negative presseomtale der fulgte i kølvandet. Noget der stadig farver opfattelsen af Lars Stokholm og hans virksomhed i dele af branchen.
- Der er enkelte i branchen, der nærer en voldsom modvilje mod min person og min virksomhed. Det gør naturligvis ondt og føles urimeligt, når man i 19 år har leveret et solidt stykke arbejde med positive resultater. Men jeg har valgt at takle det som misundelse over, at jeg og mine ansatte har fået reetableret en fornuftig virksomhed, hvor tingene løber rundt, siger Lars Stokholm.
I luftenLars Stokholm fortsatte som transportkonsulent og overlod kørslen til andre vognmænd, indtil konkursen var afsluttet. Efter godt tre måneder købte han de første lastbiler og herefter begyndte flere af Lars Stokholms gamle chauffører at vende tilbage.
Målt på antal lastvogne er virksomheden i dag større end før Lars Stokholm købte Mogens Nielsen Transport.
Senest har Lars Stokholm kunnet tilføje titlen flybrooker til visitkortet.
- Jeg gik rundt med en gammel drengedrøm om at blive jagerpilot. Det der med lastvogne gik ikke helt hurtigt nok. En dag fik jeg en e-mail fra en kammerat, der er flymekaniker, med webadressen på pilotskole i Florida.
Her kunne man tage certifikat på fire uger. Det tyggede jeg lidt på, og så rejste jeg til USA i sommers og knoklede seks dage om ugen fra tidlig morgen til sen aften i tre-en-halv uge med tykke bøger og 50 flyvetimer inden jeg rejste hjem igen med certifikatet, fortæller Lars Stokholm.
Der er allerede 100 timer i logbogen og det har givet mange i vognmandens omgangskreds en tur i luften.
- En af mine kontakter i musikbranchen ringede og spurgte, om jeg ikke nu, jeg var pilot, kunne arrangere en flytransport for Safri Duo til Gran Canaria, hvor de skulle optræde. Så det kastede jeg mig ud i, og selv om det ikke ligner landevejstransport ret meget, så er det en sjov udfordring, fortæller Lars Stokholm.
Lars Stokholm og hustruen solgte sidste år parcelhuset, der var blevet for stort efter, at børnene var flyttet hjemme fra og flyttede til Sverige, hvor parret har købt en landejendom med tilhørende skov, hvor Lars Stokholm har rig lejlighed til at dyrke en anden passion; jagt.
- Samtidig koster flyvetimer i Sverige ikke nær så meget som i Danmark, fortæller Lars Stokholm.
-----