23948sdkhjf

Masser af aktivitet på køl

Midtjysk køletransportør investerer i nye køletrailere med fuld sideåbning

Midtjysk køletransportør investerer i nye køletrailere med fuld sideåbning



Det Midtjyske transportfirma JN Spedition A/S har for kort tid siden fået leveret tre nye Närko køletrailere med fuld åbningsbar venstre side, det der i daglig tale også kaldes fol-dedørskasser.

Leverancen omfatter tre nye trailere, der er af typen S8HB13R61.

De nye trailere er alle treakslede og udstyret med en spredt trippelbogie, hvor aksleafstan-den mellem anden og tredje aksel er lidt længere (11 cm) end mellem første og anden ak-sel.

Samtidig er den bagerste aksel selvsporende med indtil 17grader, så der ikke bliver vredet for meget dæk af, når der skal drejes med trailerne.

Trippelbogien er placeret så langt tilbage som muligt, så man kan udnytte maksimal vogn-togsvægt, hvor man anvender treakslede trækkere.

Kingpin-trykket er endog så højt som 18 ton, hvilket skyldes, at det i Närkotrailernes hjem-land, Finland, selvfølgelig er tilladt at udnytte treakslede EUtrækkere på 26 ton totalvægt.

Derved kan man også nå 50 ton vogntogsvægt.

Plads til sving

Chassiset er da også bygget, så der er god plads, til at en rigtig treakslet trækker kan dreje rundt uden at komme i karambolage med forkrøpningen i trailerens chassis.

Egenvægten opgives til at være ca. 10,2 ton. Akselbestykningen er BPW Eco Plus med tromlebremser, hvilket er valgt fordi trailerne kører i vinterføre med hårde kuldegrader en meget stor del af året.

Bunden i køletrailerne består af et 150 mm. isoleret panel belagt med "Low Noise" alumi-nium.

I venstre side er der anbragt fem plus fem foldedører, som med en fuld åbning på 13,1 meter i længden og 2,58 meter i højden giver god adgang til venstre side.

Trailerne er også udstyret med et dobbeltdæk som kan sættes op efter behov. Det består af 21 bærebjælker der fungere som yderligere et dæk til oplastning af f.eks. gods på paller. Kølemaskinerne er fra Thermo King af typen King SPECTRUM 50 Multitemperatur. Køle-maskinerne er til både diesel og elektrisk drift med start/stopfunktion.

Desuden er maskinerne bestykket med microprocessorer, støjdæmpningskit, DAS recor-der med føler, samt en brændstoftank med et rumindhold på 189 liter tank. For at kunne fastgøre godset forsvarligt under kørsel, er der monteret surringsbøjler i en kanal i bunden, og samtidig er der monteret båndholdere i højre og venstre side i taget.


Närko er kejseren

- Når vi har valgt at investere i nye køletrailere af mærket Närko, skyldes det ikke mindst, at vi altid har været med i forreste række, når det gælder køletrailere, som skal kunne det hele. Vi har alle typer af køletrailere og dette er femte generation af køletrailere med side-åbning, som vi anskaffer os. Derfor har vi ventet på, at Närko, skulle komme med denne version, der både har sideåbning og dobbeltdæk, samt dobbeltcompartment, så der også er mulighed for at lave forskellige temperaturer under transporterne, siger direktør Ove Søltoft fra JN Spedition A/S.

Han tilføjer, at Närko samtidig var blandt de første til at producere køletrailere, med fuld sideåbning.

- Derfor betragter vi Närkos produkter som "Kejseren" inden for køletrailersegmentet. När-kos sideåbning har vel snart været afprøvet over en 30 års periode, så det er i dag et vel-fungerende produkt, og vi går aldrig på kompromis. Vi tager i stedet altid det bedste pro-dukt fremhæver.

- Specielt ved transporter i det nordiske område er det for vores vedkommende meget nødvendigt at have trailere som kan åbne siden. Det skyldes nok, at det returgods vi kan laste fra f.eks. Sverige ofte er af en beskaffenhed, som gør at det skal kunne lastes ind fra siden, siger Ove Søltoft.

Masser af aktivitet

Direktør Ove Søltoft udtaler også at vi aldrig haft så meget at lave som vi har nu.. I vores forretning er køletransporterne helt klart et voksende marked. Det er også en af grundene til at der er blevet investeret i nye køletrailere. Hvis de nye Närkotrailere fungerer efter hensigten, vil ordren snart blive fulgt op af yderligere ordrer til den danske forhandler, Handelsfirmaet Boelslund i Ikast. Det er ikke blot på det rullende materiel JN Spedition vil udvide kapaciteten. I øjeblikket overvejer vi også at udvide vores logistiklager. Vi har fået nogle tegninger og konkrete forslag, som vi lige for tiden overvejer om vi skal føre ud i li-vet. JN Spedition hører til blandt de gamle og veletablerede i branchen. Virksomheden blev grundlagt helt tilbage i 1968 af speditør Jørgen Nielsen. I 1975 blev firmaet solgt til Frederikshavns Speditionsforretning A/S. Samme år blev Ove Søltoft ansat som medar-bejder i transportvirksomheden og ti år senere, nemlig i 1985 trådte han ind i ejerkredsen bag JN Spedition. I 1986 skete der noget strategisk betydende for virksomheden. Da gik man nemlig fra at være transportør af industrigods til i stedet at udføre temperaturregule-rede transporter til Finland, Norge og Sverige. I 1994 blev det geografiske område udvidet til også at omfatte Baltikum og Rusland. I 1997 flyttede JN Spedition til Taksvej i Herning. Tre år efter skete der igen ændringer i ejerkredsen. Ove Søltoft overtog firmaet 100 % for derefter at afhænde 15 % af aktierne til Henrik Jagd Nielsen og 10 % til Per Thastrup Kri-stiansen, som begge er ledende medarbejdere i JN Spedition. I 2002 besluttede man at bygge en rigtig køleterminal, som blev taget i brug i december 2003.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078