Hightech renovationskørsel
Månedens køretøj er denne gang en moderne renovations-opbygning. Hvor renova-tionskørsel tidligere blev udført med almindelige lastvogne mange steder, så bruges der i dag miljøvenlige lastvogne med høj teknisk standard
Før i tiden var renovationskørslen noget, som gerne blev udført med ældre lastvogne uden særligt udstyr, og arbejdet var heller ikke særligt prestigefyldt.
Nu til dags er det næsten blevet en videnskab.
Renovationsfirmaet skal være uddannet til at måtte transportere affald .ligesom personalet skal også være trænet i arbejdet.
Dertil kommer at materiellet skal være i hightech klassen. Man kan ikke bare komme med en ældre lastvogn, der har en lav miljøklassificering.
Faktisk er det sådan, at mange renovationsselskaber er tvunget til at skifte lastvogne, selv om de ikke er slidt op, fordi kunderne kræver, at bilerne klarer nye miljønormer og måske også er forsynet med partikelfiltre.
Sådan er det også i Fredericia-området, hvor vognmandsfirmaet P. Fournaise A/S i som-mer har fået leveret ikke mindre end syv nye køretøjer til forskellige former for transport af affald.
Tre af de nye køretøjer er store komprimatorvogne, som anvendes til indsamling af hus-holdningsaffald. Månedens Køretøj er en af disse tre vogne, en Scania P270 med tvangs-styret bogieaksel, udstyret med en NTM renovationsopbygning af typen 18 KGSH miljø, hvor tallet 18 står for det antal kubikmeter, der kan rummes i vognen.
NTM er en stor finsk producent, der også gør sig gældende indenfor andre områder af transportbranchen. Når vognmandsfirmaet har valgt NTM, skyldes det ikke mindst, at Sti-holt Hydraulic A/S, der er forhandler af NTM i Danmark, har en god service, som også om-fatter servicebiler, der kan køre ud og servicerer renovationsvognene.
Chassiserne er bortset fra en enkelt mindre lastvogn af de syv, alle Scania, som er leveret af Scania Biler A/S.
Månedens køretøj er bl.a. udstyret med opticruise, så chaufføren undgår at skulle flytte gearstangen og træde på koblingen alt for mange gange i løbet af en dag.
Med opticruise gearkassen kan chaufføren nøjes med at benytte koblingspedalen og akti-vere gearvælgeren ved igangsætninger og ved standsninger - en suveræn løsning til en lastvogn, som benyttes til denne type opgaver.
Mange renovationstransportører får leveret chassiset med en tvangsstyret aksel foran drivakslen for at undgå en alt for lang bagende, som kan give for stort udsving på kørsel i villakvarterer.
Men P. Fournaise A/S har valgt en tvangsstyret bogieaksel med enkeltmontering, som er placeret bag drivakslen.
Om årsagen til dette valg siger direktør Peter Fournaise til Trans Inform:
- Jeg har valgt at have bogieakslen placeret bag drivakslen, fordi vi derved har den absolut mindste venderadius.
Selve opbygningen består af en fast konstruktion i form af en helt lukket kasse, hvor der meget groft sagt er en ekstra forsmæk, som kan forskydes bagud med en meget kraftig hydraulikcylinder. Bagenden er lavet som en stor helhed, der hydraulisk tippes op i luften, når der skal læsses af.
I bagenden sidder lasteaggregatet, som løfter affaldsspandene op i ladet og derefter sør-ger for, at affaldet hele tiden bliver presset fremad i vognen.
Opbygningen har bl.a. udsugning i bagstykket, samt håndvask som sikrer, at chaufføren og medhjælperne kan få vasket fingre, når der er behov for det.
Som noget forholdsvis nyt er der også en tank til perkulat-opsamling. Perkulat er et finere ord for den væske som siver ud fra affaldet. Tidligere løb væskerne bare ud i bunden, men nu opsamles det i den dertil indrettede tank, så det kan tømmes miljørigtigt ud på det rigti-ge sted ved at åbne en hane.
Det er i dag et krav til renovationsvogne, at de skal være udstyret med en sådan tank, for at kunne blive godkendt til indsamling af organisk affald.
SikkerhedenVognmandsfirmaet har også tænkt på sikkerheden i forbindelse med anskaffelsen af nyt materiel til renovationskørsel. Renovationsvognen er udstyret med både et bak-kamera og et cyklistkamera, der har sin egen skærm, som er placeret på hjørnestolpen indvendig i højre side af førerhuset.
Desuden er der lagt vægt på, at opbygningen skal være servicevenlig. Det ses først og fremmest af, at der er monteret centralsmøring, hvor servicepersonalet lige kan sætte en smørepistol på en enkelt smørenippel oppe bag førerhuset.
- Derfra fordeler fedtet sig ud til alle smørenipler i hele opbygningen, fortæller Peter Four-naise.
Det kan nemlig være dyrt sparede penge, hvis man nøjes med almindelige smørenipler, der skal smøres hver især.
Hele aggregatets bevægelige dele er daglig udsat for utrolig mange påvirkninger, som og-så omfatter forskellige væsker m.v. der ikke ligefrem er med til at forlænge levetiden på alle de bevægelige dele.
Startede med en brandbilProducent af renovationsvogne med mere end et halvt århundrede på bagen
Närpes Træ & Metal (NTM) blev etableret den 27. april 1950 med Lennart Nordin som eneejer. Allerede den første maj samme år, påbegyndtes bygningen af den første fabriks-hal på 636 m2.
Denne bygning er ikke længere en del af produktionen, men huser i stedet administratio-nen, salgsafdelingen og konstruktionsafdelingen.
Helt fra begyndelsen havde NTM en sektion, der arbejdede med produktion i metal og en sektion, der tilsvarende arbejde med produktion i træ. Fra starten var opbygninger til køre-tøjer også en del af produktionen.
Den allerførste opbygger-opgave bestod i at bygge en brandbil, der blev leveret til Över-mark kommune, som siden er blevet en del af Närpes by.
I perioden 1952 til 1957 blev der også bygget syv nye busser ligesom der blev produceret . karosserier til lastvogne og varevogne m.v. i den første del af 50erne Det har således væ-ret en del af forretningen helt fra starten.
NTM var den første virksomhed af sin art i Finland og dominerende i en del år det finske marked for kølevognsopbygninger.
Det første køretøj med kølekasse blev leveret fra fabrikken den 20. december 1958 og den første køletrailer blev efterfølgende leveret i 1959.
GlasfiberTotalt er der blevet bygget mere end 1000 kølevognsopbygninger på fabrikken i Närpes. NTMs produktudvikling førte til at man gik over til kasser konstrueret i glasfiberelementer, som blev testet i Frankrig, og som i 1978 opnåede international godkendelse.
Forinden havde NTM som den første finske producent i 1977 introduceret glasfiberkasser med fuld sideåbning.
Den første renovationsvogn til indsamling af affald blev udviklet af BTM i 1975
til en svensk kunde.
Med den enorme udvikling, der siden har fundet sted inden for dette felt, hvor renovations-vognene har været den hurtigst voksende del af koncernens produkter, udgør renovati-onsopbygningerne nu ikke mindre end 50 procent af NTMs omsætning, der i 2004 totalt udgjorde 28 mio Euro (ca. 211 mio. kr).
NTMs program af renovationsopbygninger omfatter ca. 10 versioner, der kan håndtere fra 6 til 35 m3 komprimeret affald.
De nyeste renovationsopbygninger er f.eks. i stand til at læsse af på mindre end 10 se-kunder. Den finske producent har set over den første halvtreds års levetid beskæftiget ca 1050 medarbejdere. I 2004 var der ansat ca. 260 medarbejdere i koncernen.
Speciale i hydraulikløsningerDen danske importør og forhandler af NTMs produkter, Stiholt Hydraulic A/S dækker stort set hele Danmark med afdelinger i Aalborg, Havdrup, Nr. Åby, Århus og København.
Hydraulikdelen er stille og roligt vokset ud af bilkoncernen Im. Stiholt A/S, der blev etable-ret helt tilbage i 1949 og som er autoriseret Scania lastvognsforhandler i Nordjylland, med afdelinger i Sæby, Thisted, Aalborg og Hjørring.
Ud over repræsentationen af NTMs renovationsløsninger, er Hydraulikkoncernen også forhandler af Palfinger kraner, der jo det sidste stykke tid har oplevet en god vækst i hele verden.
Stiholt-koncernen beskæftiger i alt ca. 270 medarbejdere, og havde i sidste regnskabsår en omsætning på ca. 345 mio. kr.
Transportvirksomhed med fornuftig vækstVognmandsfirmaet P. Fournaise A/S i Fredericia, er en virksomhed med en fornuftig vækst, hvor de to største ben i forretningen består af henholdsvis kranvogne og lastvogne som opererer indenfor affaldssektoren.
Direktør Peter Fournaise, der er leder af virksomheden er femte generations vognmand i forretningen, som blev etableret helt tilbage i 1872 af vognmand Niels Fournaise.
Dengang var det en af Danmarks allerførste vognmandsforretninger.
P. Fournaise A/S råder over ca. 20 lastvogne som er beskæftiget i affaldssektoren. Denne del af vognparken omfatter komprimatorvogne, som bl.a. indsamler dagrenovation i hele Fredericia Kommune og vogne, som afhenter industriaffald i et større område, samt vogne med kroghejs og flak.
KranvogneDertil kommer ca. 15 kranvogne, hvor der både er almindelige kranvogne og mere specia-liserede køretøjer.
Firmaets største kranvogn er således en fireakslet Volvo lastvogne bestykket med en 170 tonmeter kran, som udelukkende udfører specialopgaver.
Desuden råder P. Fournaise A/S over en håndfuld andre lastvogne bl.a. flyttebiler, så det samlede antal lastvogne ligger omkring 40 stk.
I alt er der ca. 60 medarbejdere ansat hos P. Fournaise A/S.
-----