Nej til løndumping i transportbranchen
Nu kan vognmænd ikke længere dumpe priserne på bekostning af trafiksikkerheden og chaufførernes løn- og ansættelsesforhold, fremhæver HTS efter, at en afgørelse i Vejtransportrådet
Således har Vejtransportrådet besluttet, at vognmænd inden for både gods- og passagertransport skal følge bestemmelserne i de landsdækkende, kollektive overenskomster på transportområdet, og det betydes ifølge HTS, at længere tids usikkerhed om lovgivningen for vognmænd nu er forbi efter
- Vi hilser beslutningen i Vejtransportrådet varmt velkommen. Det ville være til skade for alle transporterhvervene, hvis det var legalt at dumpe løn og ansættelsesvilkår og således køre på frihjul i forhold til de organiserede konkurrenter, som overholder reglerne på arbejdsmarkedet, siger afdelingschef i HTS og sekretariatsansvarlig for Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik, Lars William Hansen.
Det var en praksis hvor vognmænd, som havde valgt at praktisere en lokal overenskomst, der oprindeligt var indgået og gældende for en helt anden del af landet - udelukkende for at spare pension eller betale lavere løn end den landsdækkende overenskomst, så nogle vognmænd kunne tiltræde vilkårlige lokale overenskomster med henblik på at drive konkurrence på medarbejdernes lønninger.
Ulige konkurrence
- De vognmænd, der overholder reglerne, har været udsat for ulige konkurrence. De blev straffet på konkurrenceevnen for at give deres medarbejdere en overenskomstmæssig løn og gode ansættelsesforhold, siger Poul Juelsbjerg, direktør Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik under HTS Arbejdsgiverforeningen.
Der var tvivl om, hvorvidt lovgivningen om, at vognmænd skal være dækket af en kollektiv overenskomst, skal tolkes som en landsdækkende, kollektiv overenskomst, eller om det godt kunne være en lokalt indgået overenskomst. Derfor bragte organisationerne sagen om i Vejtransportrådet, hvor et juridisk responsum har slået fast, at vognmændene skal følge løn og arbejdstidsregler i de landsdækkende overenskomster inden for f.eks. godskørsel, taxakørsel og buskørsel.
En sejr- Gode og ordentlige løn- og ansættelsesforhold afspejler sig desuden ofte i trafiksikkerheden. Underbetalte chauffører har generelt større tendens til at se stort på regler og sikkerhed. Vi betragter det som en stor sejr for vores medlemmer og en anerkendelse af, at den danske model er nødvendig, siger Poul Juelsbjerg.
Overenskomstkravet anses for opfyldt, hvis virksomheder oplyser, at den vil følge en af de landsdækkende brancheoverenskomster på området.
-----